Club

Google Chrome se stal monitorovacím softwarem. Je čas na změnu.

Google Chrome se stal monitorovacím softwarem. Je čas na změnu. Otevřete prohlížeč a podívejte se na web. Víte, kdo se na vás dívá? Za poslední týden surfování po webu se stačí podívat pod kapotu Google Chrome a zjistíte, že vám to přineslo několik tisíc sledovačů.

 

Magazín

 

Nakupování, novinky, a dokonce i vládní weby tiše označí váš prohlížeč, aby nechaly reklamní a datové společnosti přebírat data a kontrolu, když klikáte po webu. Umožnil jim to největší šmírovač webu - společnost Google. Při pohledu zevnitř totiž prohlížeč Chrome vypadá jako monitorovací software.

V poslední době, pokud zkoumáte tajný život svých dat, můžete zjistit, jaká technologie je skutečně pod záštitou zásad ochrany osobních údajů, které nikdo nečte. Ukázalo se, že mít největší reklamní společnost na světě, která začala provozovat nejoblíbenější webovým prohlížeč na trhu (Google Chrome) byl velmi chytrý tah. Není tedy od věci rozhodnout se pro novou verzi Firefoxu neziskové organizace Firefox, která má výchozí ochranu soukromí. Přepnutí na tento prohlížeč zahrnuje méně nepříjemností, než si dokážete představit.

 

Soukromí v Chrome a Firefoxu

Testy Chrome oproti Firefoxu odhalily osobní údaje o absurdních proporcích. Během týdne webového surfování můžete objevit desetitisíce požadavků na cookies, které prohlížeč Chrome zavede přímo do vašeho počítače, ale Firefox je automaticky zablokuje. Tyto malé soubory jsou háčky, které datové firmy, včetně samotného Googlu, používají k tomu, aby sledovaly, jaké webové stránky navštěvujete, aby mohly budovat profily vašich zájmů, osobnosti a na základě toho vybudovat lepší zdroje svých příjmů. Chrome přivítá trackery i na webových stránkách, o kterých si myslíte, že jsou soukromé.

Podívejte se do pravého horním rohu prohlížeče Chrome. Vidíte obrázek nebo jméno v horní části obrazovky? Pokud ano, jste tím pádem přihlášeni do prohlížeče a společnost Google může k cílení reklam používat vaši webovou aktivitu. Nepamatujete si přihlášení? Ani to nevadí. Chrome vás nedávno začal automaticky přihlašovat a sledovat, když používáte Gmail. Chrome v telefonu je ještě chytřejší. Pokud používáte Android, Chrome odešle do Google vaši polohu při každém hledání. Pokud vypnete sdílení polohy, stále odesílá své souřadnice, ale s menší přesností.

 

 

Webová historie - nový nástroj týrání?

Firefox samozřejmě ale také není dokonalý, stále vyhledává ve službě Google a povoluje další sledování. Nesdílí však data z prohlížení s aplikací Mozilla, která není součástí obchodu sběru dat. Minimálně, webové šmírování může být nepříjemné. Soubory cookies jsou způsob, jak vámi vybraný pár kalhot, na které se díváte v jedné lokalitě, vás posléze bude obtěžovat v reklamách jinde. Vaše webová historie stejně jako barva vašich spodních kalhotek je však vaším vlastním problémem. Nechat někoho shromažďovat data vás nechává připravené pro týrání násilníky, špiony a hackery.

Produktoví manažeři společnosti Google říkají, že Chrome upřednostňuje volby a ovládací prvky ochrany osobních údajů, a pracují na nových souborech cookies. Řekli také, že musí mít správnou rovnováhu se zdravým webovým ekosystémem, myšleno možnostmi reklamy. Produktoví manažeři Firefoxu sdělili, že zahájili souboj ohledně dohledu, od tohoto měsíce začínají vylepšenou ochranou proti sledování, která ve výchozím nastavení blokuje soubory cookies ve Firefoxu na nových instalacích Firefoxu. Aby však Firefox uspěl, musí přesvědčit lidi, aby překonali setrvačnost přepínání mezi prohlížeči. Je to příběh dvou prohlížečů - a rozdílné zájmy společností, které je tvoří.

 

Souboj s cookies

Před deseti lety se Chrome a Firefox stali pokračovateli ohromného obřího Internet Exploreru společnosti Microsoft. Nástupce Chrome vyřešil skutečné problémy pro spotřebitele, což učinilo web bezpečnějším a rychlejším. Dnes dominuje více než polovině trhu. V poslední době si však mnozí z nás uvědomili, že naše soukromí je také velkým problémem na webu - a zájmy prohlížeče Chrome se již nezdají být vždy v souladu s našimi vlastními zájmy.

To je nejvíce viditelné v boji s cookies. Tyto úryvky kódu mohou dělat užitečné věci, například zapamatovat si obsah nákupního košíku. Ale teď mnoho cookies patří datovým společnostem, které je používají k označení vašeho prohlížeče, takže mohou sledovat vaši cestu jako drobky v příslovečném lese.

 

 

Jsou všude

Bylo zjištěno, že soubory cookies třetích stran sledují 92 % webových stránek. Jen pro příklad: webové stránky Washington Post mají asi 40 tracker cookies, což je průměr pro zpravodajské stránky, a jak bylo uvedeno, tak tyto tracking cookies slouží k poskytování lépe cílených reklam a sledování výkonnosti reklam. Najdete je také na stránkách bez reklam, kdy soubory cookies pomáhají měřit výkonnost vlastní externí marketingové kampaně.

Vina za tento nepořádek patří celému reklamnímu, vydavatelskému a technologickému průmyslu. Jakou odpovědnost má však prohlížeč při ochraně před kódem, který neznamená nic jiného než obdobu špionáže?

V roce 2015 debutovala Mozilla verzí Firefoxu, která zahrnovala technologii anti-tracking, zapnutou pouze v soukromém režimu prohlížení. Po letech testování a ladění se tento měsíc aktivoval na všech webových stránkách. Nejde o blokování reklam - ty stále procházejí. Firefox spíše analyzuje soubory cookies, aby rozhodl, které z nich budou uchovávány pro důležité funkce webu, a které se budou blokovat pro špionáž.

 

Safari má algoritmus

Prohlížeč Safari společnosti Apple, který se používá v iPhonu, také začal v roce 2017 používat inteligentní ochranu proti sledování s ohledem na cookies, a to pomocí algoritmu, který rozhodl, které z nich jsou špatné.

Chrome je zatím ve výchozím nastavení otevřen pro všechny soubory cookie. Minulý měsíc oznámila společnost Google nové snahy přinutit cookies třetích stran, aby se lépe identifikovaly s tím, že je budeme moci mít více pod kontrolou. Není však jasné, zda bude k dispozici nabídka výchozího nastavení k zastavení tracking cookies. Samotná společnost Google je prostřednictvím služby Doubleclick a dalších reklamních firem výrobcem souborů cookies číslo jedna. Je těžké si představit, že by kdy Chrome přerušil práci s penězi společnosti Google.

 

Boj s otisky online návštěv

„Soubory cookies hrají roli v soukromí uživatelů, ale úzké zaměření na soubory cookies zakrývá širší diskusi o ochraně osobních údajů, protože je to jen jeden způsob, jakým mohou být uživatelé sledováni napříč webovými stránkami,“ řekl Ben Galbraith, ředitel správy produktů společnosti Chrome. Jedná se o složitý problém a jednoduché řešení, které zablokuje soubory cookies, vynucuje možnosti případného sledování více neprůhlednými postupy. Existují i ​​jiné sledovací techniky - a závod na ochranu našeho soukromí pak bude těžší.

Co se týče Firefoxu, pak Petr Dolajski, produktový ředitel Firefoxu uvedl, že hlavním hlediskem je nejprve se zabývat největším problémem, ale zároveň předvídat, kam se ekosystém posune, a pracovat na ochraně proti těmto věcem. Jak Google, tak Mozilla uvedli, že pracují na boji proti webovým otiskům našich návštěv, což je způsob, jak v počítači zjišťovat další informace. Firefox již testuje své schopnosti a plánuje je brzy aktivovat.

 

 

Přepněte prohlížeč

Výběr prohlížeče již není jen o rychlosti a pohodlí, je to také o výchozím nastavení dat. Je pravda, že Google obvykle získává souhlas před shromažďováním dat a nabízí mnoho tlačítek, která můžete nastavit, abyste se mohli odhlásit ze sledování a cílené reklamy. Ovšem jeho ovládání se často jeví jako hra, která vede k tomu, že sdílíme více osobních údajů.

Google tiše začal přihlašovat uživatele Gmailu na podzim minulého roku. Společnost Google říká, že změna v prohlížeči Chrome nezpůsobila, že by někdo mohl procházet synchronizovanou historii, pokud to není výslovně povoleno. Automatické přihlašovací údaje služby Gmail můžete vypnout tak, že v nastavení prohlížeče Chrome vyhledáte Gmail a vypnete Povolit přihlášení do Chrome.

 

Jak vzdorovat prohlížeči

Existují způsoby, jak vzdorovat prohlížeči Chrome, což je mnohem komplikovanější než pouhé použití režimu Inkognito. Je však mnohem snazší přepnout na prohlížeč, který není ve vlastnictví reklamní společnosti. Je doporučeno jako alternativní prohlížeč vybrat Firefox, který funguje napříč telefony, tablety, PC a Mac. Apple Safari je také dobrou volbou na počítačích Mac, iPhones a iPad a prohlížeč Brave jde ještě dále a snaží se zcela zasáhnout reklamní průmysl. Co vás stojí přepnutí na Firefox? Je to zdarma a stahování jiného prohlížeče je mnohem jednodušší než změna telefonů. V roce 2017 spustila Mozilla novou verzi Firefoxu s názvem Quantum. V testech vychází téměř stejně rychle jako Chrome, i když benchmark testy zjistily, že může být pomalejší v některých kontextech. Firefox používá lepší správu paměti, pokud používáte mnoho karet.

Přepnutí znamená, že budete muset své záložky přesunout a Firefox vám pomůže díky jeho nástrojům. Přesouvání hesel je snadné, pokud používáte správce hesel. Většina doplňků prohlížeče je k dispozici, i když je možné, že vaše oblíbené položky nenajdete. Mozilla má však tendence problémy překonat. A mezi obhájci soukromí je Mozilla známa svou opatrností.

 

Kterému gigantu dojde pára?

A jako nezisková organizace vydělává peníze tehdy, když lidé hledají v prohlížeči a kliknou na reklamy - což znamená, že jeho největším zdrojem příjmů je Google. CEO společnosti Mozilla říká, že společnost zkoumá nové služby placeného soukromí za účelem diverzifikace svých příjmů. Největším rizikem je, že by Firefoxu mohla v bitvě s Chrome někdy tzv. dojít pára. Přestože se jedná o stolní prohlížeč číslo dvě na trhu s přibližně 10 tržními procenty, hlavní weby by se mohly rozhodnout, že upustí od podpory a opustí tak prohlížeč Firefox.

 

 

Připravil: Radek Svoboda