CoolClub pro IT odborníky

Home office: zpestření, nebo trest? Zeptali jsme se odborníků, jak z něj vytěžit maximum

Lidé čím dál více pracují z domova. Velký podíl na tom má koronavirová pandemie, která mnoho firem přiměla k rychlému přesunu do online prostředí a vytvoření remote týmů. Někteří zaměstnanci ale s aktuálním režimem home office často zápasí. Co patří mezi nejčastější problémy? A jak z něj vytěžit maximum? Zeptali jsme se odborníků.

 

HRstack

 

Průzkum společnosti Ipsem uvádí, že v současné chvíli má práci z domova asi 37 % lidí, zatímco před začátkem pandemie (do začátku roku 2020) bylo v Česku pouze 4 % lidí. Co to znamená? Především velkou změnu pro mnoho z nás. 

Home office se pro někoho stal příjemné zpestření, pro jiné trest. Z výše zmíněného průzkumu vyplývá, že u 56 % měl pozitivní vliv na jejich psychické zdraví a pohodu. Zbývajících 44 % respondentů ohodnotilo home office méně pozitivně – 30 % připouští, že se při home office cítí více osamoceni, a 17 % uvádí, že tento způsob práce zhoršil vztahy s jejich kolegy.

 

 

Oproti zahraničním kolegům však práce z domova dělá Čechům mnohem větší potíže, říkají studie IDEA a Microsoft.

 

ANKETA

Co byste poradili těm, kteří s prací na home office bojují? 

 

Regina Kubcová, lektorka kurzu Jak budovat výkonný a motivovaný remote tým

On je docela rozdíl v tom, proč a s čím konkrétně bojují. Jiný boj vede maminka se třemi školními dětmi různého věku na distanční výuce a jiný boj svádí nezadaný, bezdětný mladík. V něčem se ale přece jen všichni protnou. Po tom víc než roce, kdy remote spolupráci ve firmách řeším, se mi stále opakuje pár důležitých oblastí, které pokryjí ten úplný základ, abyste na remote spolupráci vydrželi fungovat s očekávaným výkonem, motivovaní a ve zdraví a spokojenosti i delší dobu.

  • Začněte s pravidly a dodržujte je. Vytvořte si společně pravidla pro týmovou spolupráci i pro rodinu. Zamyslete se, kdy jste schopni nerušeně pracovat, kdy můžete vyřizovat telefonáty nebo být k dispozici týmu či rodině. Bez té zmiňované sebedisciplíny to nejde. Sáhněte si do svědomí, co by se v této oblasti dalo zlepšit, aby byli všichni spokojenější.
  • Vyčleňte si čas na odpočinek a nešiďte se. Stále více lidí na home office směřuje k vyhoření a jejich pracovní výkon se snižuje. Vím, že tuto radu nemají rády právě maminky s dětmi, které nemají skoro čas spát, ale pro mě je třeba odpočinek i to, že si vlezu s dcerou na chvíli do postele a povídáme si nebo spolu jdeme venčit psa. Zkrátka chvíli, kdy cíleně vypnete mozek pro práci dovolíte si nabrat potřebnou sílu a energii. Můžete si vytvořit rituály, které vám oddělí pracovní a soukromou část dne.
  • Komunikujte a zůstávejte v kontaktu. Neuzavírejte se do sebe. Bavte se s kolegy, co a jak řeší. Nebojte se říct si o pomoc, když tápete. Věřte tomu, že se určitě najde někdo, kdo se potýkal s tím samým a rád vám podá pomocnou ruku.

 

José Kadlec, spoluzakladatel GoodCall, Recruitment Academy a Datacruit

Práce na home-office není pro každého, když k tomu nemáte vhodné zázemí. Pokud máte děti a nemáte možnost mít svoji pracovnu, je to asi dost těžké. Pokud do této skupiny nepatříte, pak máte možná problém se sebedisciplinou nebo vám chybí osobní kontakt. V takovém případě asi nezbývá než pracovní době dát jasně ohraničený čas, udělat si čas na oběd a „po práci“ se dostat trochu mezi lidi.

 

 

Jiří Benedikt, lektor time managementu, odborník na Design thinking a digitální dovednosti

Kromě tří základních nepřátel práce z domova – ledničky, televize a postele, jsou další věci, které vás ruší od práce, a často tak zjistíte, že na konci dne nemáte nic hotovo. Stanovte si den předem vždy 1–3 hlavní úkoly dne, které dohromady zaberou maximálně hodinu a dejte si čas na to v kalendáři, ideálně hned na začátku dne.

Než začnete práci, prověřte si, jestli nemáte od šéfa nebo zákazníků nějaké požadavky, které hoří a nepočkaly by ani tu hodinu, a vyřiďte je. Pak se pusťte do práce. Tu hodinu se soustřeďte jako kdybyste psali písemnou zkoušku – vypněte telefon a ani jednou se nepřeklikněte do mailu nebo na zprávy či sociální sítě. Poté se rychle podívejte, jestli vás mezitím naháněl šéf. Pokud to uděláte takto, tu hodinu denně bez vás ostatní vydrží. Každý den si také někam napište, co se vám důležitého podařilo za tu vaši hodinku dotáhnout. Za týden dva uvidíte, že se vám daří posouvat věci a posunovat je kupředu i v dnešní roztěkané době.

 

Vilém Terich, CMO CoolPeople

Všem lidem, kteří bojují s home office, bych doporučil změnit profesi či obor. V dnešní době je to naprosto běžné. Vezměte si případy z velkých firem, kdy zaměstnanci opustili své kanceláře a jejich zaměstnanci mají HO (home office) napořád. Samozřejmě to nese své výhody a nevýhody a záleží jen na zaměstnavateli, jak se o vás postará, např. právě při práci z domova. Na druhou stranu to pro spoustu lidí může být něco nového, neobvyklého.

Určitě potřebujete mít dobře zvládnutý time management a umět si rozložit práci bez ohledu na okolní vlivy prostředí. Asi není dobré během HO vykonávat jiné činnosti, starat se o domácnost, opravovat nefunkční spotřebiče, jít do postele nebo sedět v hlučném prostředí na zahradě, balkoně apod. Chce si to najít vnitřní klid a přistupovat k tomu zodpovědně. HO neznamená dovolenou, jak si někteří zaměstnanci představují, a to dost možná souvisí i se společenským a intelektuální nastavením. Na druhou stranu to nesmíte přehánět a umět si odladit osobní a pracovní život. Dost často doma nereflektujete čas a prostě jedete nonstop.

 

Tip na závěr

Pokud hledáte způsob, jak ze svého času na home office vyždímat maximum a zvládat úkoly s lehkostí, doporučujeme si přečíst rozhovor s lektorem time managementu, Jiřím Benediktem, o stanovování priorit a dokončování úkolů včas. Dozvíte se tam zajímavé a praktické tipy, jak zatočit s prokrastinací ať už na home office nebo ve firmě.

 

 

Připravila: Petra Pruden