Club

Instagram testuje skrývání „lajků“ – co to má znamenat?

Svět sociálních médiích se třese – Instagram zahájil celosvětové testování „skrývání lajků“. K USA se dále přidala Kanada, Japonsko, Austrálie a dokonce i Česká republika. Adam Mosseri, CEO Instagramu, věří, že toto rozhodnutí povede k snížení soutěživosti o lajky a ke zvýšení kvalitního obsahu. Co to ale udělá s influencery a značkami, které si je platí na propagaci?

 

Magazín

 

Když se v roce 2010 zrodil Instagram, nikdo ještě nevěděl, jak velkou roli bude ve světě sociálních médií mít. Dnes, více než 9 let od svého vzniku, má tato platforma přes 1 miliardu aktivních uživatelů. Díky své velké popularitě se Instagram stal nejen místem k postování oblíbených fotografií a zážitků, ale především obrovským nástrojem propagace a marketingové soutěže.

 

Instagram - Instabyznys

Na hlavní scéně se tak nejvíce vyskytují influenceři, kteří si při propagaci produktu nebo značky mohou přijít na pěkné peníze, zvlášť když mají tisíce sledujících. Firmy se proto ochotně obrací na influencery s propagačními výrobky a reklamami více než kdy jindy, neboť na šance zisk a zvýšení popularity jejich brandu je neuvěřitelně vysoká. Tato situace by se však mohla velmi rychle změnit.

Adam Mosseri, generální ředitel Instagramu, na konferenci WIRED25 vysvětlil, že boj o lajky a sledovanost přerostly v nezdravou soutěž, která má negativní dopad na publikovaný obsah a poškozuje hlavní smysl Instagramu.

Není proto náhodou, že již před několika měsíci jsme mohli být svědky toho, že na Instagramu zmizelo sledování aktivity. Po úspěšném testování tato možnost zanikla úplně a nyní je v procesu skrývají „lajků“, které se rozšířilo do USA, Kanady, Brazílie, Nového Zélandu nebo Japonska. Cíl je jasný: redukovat nezdravou soutěž, zlepšit kvalitu přidávaného obsahu a nastolit rovnější podmínky.

 

Adam Mosseri, zdroj: Pinterest.com

 

Co to znamená pro influencery?

Oblíbenost a vliv na Instagramu je vyjadřován počtem „lajků“ a sledujících. Tyto metriky proto byly dodnes považovány za klíčové ukazatele, na základě kterých si firmy vybíraly influencera na propagaci značky. Málo z nich si však uvědomuje, že tato metrika nemusí nutně znamenat vliv nebo oblíbenost – v mnoha případech se setkáváme s tím, že postované příspěvky mohou být ve vzájemné dohodě „lajk for lajk“ či přímo zakoupené. To byl jeden z dalších aspektů, který vedl k smazání této funkce. Je tak zřejmé, že toto rozhodnutí ve velké míře ovlivní právě influecery, jež mají na této metrice založený svůj příjem.

Otázku, zda skrývání lajků ovlivní influencery, si kladla ve svém průzkumu i platforma HypeAudio. Z tohoto průzkumu se dozvídáme, že smazání této funkce se skutečně odrazilo na nižší sledovanosti a nižším počtu „líbí se mi“. Zaběhneme-li přímo ke konkrétním statistikám, zjistíme, že u influencerů s počtem 5.000 - 20.000 sledujících, klesl počet followerů o 3 až 15 %. Opačný stav zaregistrovalo překvapivě Japonsko, kde došlo k nárůstu až o 6 %. Co všechno tato novinka může přinést?

 

  • Konec psychického napětí

Neustálé srovnávání, boj o udržení sledujících a počet lajků – to všechno vedlo nejen k psychickému tlaku, ale také závislosti na uznání druhých. Skrývání lajků je tedy logické řešení, které by tuto toxickou soutěž mělo snadno odstranit. Tvůrci Instagramu spoléhají na to, že když nevíte, kolik lajků má váš konkurent či kamarád, pak se s nimi automaticky přestanete porovnávat.

 

 

  • Více sdílení

Nezdravá soutěž a psychický tlak vyvrcholily v to, že někteří uživatelé či firmy přestávají sdílet své příspěvky s obavou, že by získaly málo lajků. Opatření v podobě skrývání lajků by tak teoreticky mohlo vést k tomu, že lidé se nebudou tolik bát sdílet své zážitky a zároveň nebudou muset být pod takovým tlakem. Podle managementu Instagramu se jedná o krok, který přispěje k větší frekvenci postování, a tím i většímu zájmu ze strany méně odvážných uživatelů.

 

  • Vytváření lepšího obsahu

V neposlední řadě by toto opatření mělo vést i k vytváření a publikování kvalitního obsahu. To bude jediná cesta k tomu, aby si influenceři mohli své publikum udržet i nadále, a to bez zakoupených profilů followerů. Značky pak budou více přitahovány k influencerům, které jim skutečně mohou pomoci vylepšit content a zlepšit image. Influenceři a další uživatelé tak budou mít velkou motivaci stát se lepším tvůrcem, vypravěčem či lídrem.

 

Uškodí zrušení lajků Instagramu?

Všem je jasné, že takový radikální krok bude mít velký dopad. Dokonce se nabízí se možnost, že Instagram přestane být populární. I přes toto riziko se stanovisko Adama Mosseriho nezměnilo. Na Twitteru jsme mohli nedávno zaznamenat jeho dovětek k této mimořádné situaci: „Naším zájmem za skrýváním lajků je snížit tlak na mladé lidi. Pravděpodobně to ovlivní, jak se někteří lidé na Instagramu zapojují. Asi budou lajkovat o něco méně a publikovat o něco více (obsah), tou hlavní věcí je ale ovlivnit to, jak se lidé cítí.“ Svět sociálních médií může již za okamžik nabrat úplně nový směr. Pokud se tato nová podoba Instagramu osvědčí, je také možné, že další platformy budou tento krok následovat a přijímat podobná opatření. Jak na zareagují influenceři a zdali toto opatření skutečně povede ke zkvalitnění obsahu, to se dozvíme velmi brzo.

 


Připravila: Petra Pruden