CoolClub pro IT odborníky

Jak udržet zaměstnance ve firmě? Častou a srdečnou chválou 

Šťastní zaměstnanci, šťastná firma. Když jsou lidé v práci spokojení, dějí se hotové zázraky – jsou produktivnější, motivovanější, loajálnější a rádi vyjdou vstříc. A to je jen špička ledovce. Klíčem je dobře je vést a motivovat. V čem tkví síla pochvaly a jak strategii verbálního odměňování zakomponovat do firemní kultury?

 

HRstack

 

Když si lidé hledají práci, většinou mívají několik základních požadavků: chtějí, aby je práce naplňovala, aby měla smysl a aby byla dobře oceněná. Toto ohodnocení se ale netýká jen financí – stejně důležité je i verbální ocenění ve formě pochval. Právě tato složka má větší vliv, než si myslíte.

 

Síla pochvaly: zaměstnanci šťastnější, motivovanější a věrnější

Upřímná a srdečná pochvala vás nic nestojí, a přesto dokáže divy. Potvrzují to mimo jiné také tyto dva průzkumy. Co všechno může změnit chvála zaměstnance za dobře vykonanou práci?

Vyšší spokojenost: 82 % zaměstnanců se cítí v práci šťastnější.

Vyšší motivace: 69 % zaměstnanců tvrdí, že by pracovali tvrději, kdyby se jim za práci dostalo většího uznání.

Nižší fluktuace: 63 % zaměstnanců považuje za ‚velmi nepravděpodobné‘, že by si v příštích 3–6 měsících hledalo novou práci. 

Ocenění za práci slouží také jako částečná prevence před obávaným syndromem vyhoření. O.C. Tanner Culture Report zjistil, že když neexistuje žádná konzistentní strategie na odměňování zaměstnanců, pravděpodobnost vyhoření se zvyšuje o 29 %. A to není zrovna málo. 

 

 

Jak správně chválit? Psychologické výzkumy mají jasno

Není pochvala jako pochvala. Podle psychologické teorie existují dva hlavní druhy: pochvala osobní a procesní. Jaký je v nich rozdíl? Podívejte se na konkrétní příklady:

„Jsi skvělý, hotový řečník.“ a „Tuhle poradu jsi odprezentoval znamenitě. Bylo to poučné a zábavné zároveň.“

Prvním příkladem je osobní pochvala, která se zaměřuje přímo na člověka a jeho vlastnosti/schopnosti. Druhá je procesní chvála, která se naopak zaměřuje na způsob provedení dané činnosti.

Ač oba druhy pochval zaručeně udělají radost, procesní chvála se ukázala jako vhodnější z hlediska vnitřní motivace. Další příklady procesní chvály:

„Oceňuji, jaký komplexní přístup jsi zvolil při vypracování tohoto reportu.“, „Moc se mi líbí, jaké barvy a fonty jsi vybrala pro naši prezentaci.“, „Jsem příjemně překvapený, jak pečlivě si připravil všechny pomůcky pro dnešní schůzku.“

Čím konkrétnější budete, tím lépe. Zaměstnanec bude mít větší jasno v tom, co udělal správně, a bude mít motivaci v tom pokračovat.

 

Chvalte v soukromí i před ostatními 

Každý zaměstnanec je jiný – někdo má rád pozornost a sklízení pochvaly před ostatními mu dělá radost, další zase preferuje chválení v soukromí. Pokud je zaměstnanec extrovert a výsluní si doslova užívá, pak ho můžete ocenit na poradách či meetingách.

V opačném případě volte spíše soukromější způsob chválení – například v kanceláři za zavřenými dveřmi nebo jinou méně nápadnou alternativu. K tomu, aby se vám podařilo zvolit správnou strategii, musíte zaměstnance dobře znát. A vždy brát v potaz jejich potřeby a přání. 

 

 

Originální pochvala zvýší kredit

Doposud jsme se bavili jen o tom, jak někoho verbálně ocenit. Pravdou je, že existuje široká škála způsobů, jak říct své díky a vykouzlit úsměv na tváři. Podívejte se na 8 originálních nápadů, které vašim kolegům zaručeně zvednou náladu:

  1. Dejte zaměstnanci na stůl osobní pochvalnou kartičku.
  2. Objednejte pro celý tým pizzu, donuty nebo květiny.
  3. Nabídněte mu den placeného volna/osobní bonus.
  4. Vyhlaste ho zaměstnancem měsíce.
  5. Napište pochvalný status na firemní profil (např. Kudos na LinkedIn)
  6. Dejte mu možnost skončit daný den dříve. 
  7. Položte mu na stůl čokoládu, kávu nebo další dobroty, které má rád.
  8. Pozvěte ho na firemní oběd.

 

Pozitivní pracovní prostředí je receptem na úspěch a růst

Zaměstnanci touží po tom, aby je jejich šéf/manažer/vedoucí týmu vnímal a ocenil. Pokud jim dopřejete tuto pozornost, atmosféra na pracovišti se zcela promění. Společně s tím také přístup zaměstnanců, jejich pracovní morálka a angažovanost.

A právě to je klíčem k prosperující a rostoucí společnosti, která obstojí i v silném konkurenčním prostředí. Jak by ne, když za ní stojí motivovaní a věrní členové týmu. 

 

Tip! Jak získat jednou větou desítky kandidátů? 4 rady odborníků, jak na neodolatelný náborářský inzerát

 

 

Připravila: Petra Pruden