CoolClub pro IT odborníky

YouTube slaví 17. narozeniny. Znáte jeho příběh?

15.04.2022

YouTube v únoru 2022 oslavil své 17. narozeniny. Je k neuvěření, že tato platforma nás provází už necelé 2 dekády. Pojďte si připomenout začátky éry streamování i zrod nové profese youtuberství. Na závěr se dozvíte i překvapující statistiky z posledních let.

 

Magazín

 

Když se chcete podívat na video, bez dlouhého přemýšlení otevřete YouTube. Nabízí přes 800 milionů kousků od tvůrců z celého světa – ať už ve formě hudebních klipů, vlogů, živých přenosů, videozpravodajství či amatérských videí.

YouTube ušel od svého založení v roce 2005 dlouhou cestu. Málokdo ví, co všechno má za sebou a kolik životů dokázal změnit. 

 

Mise: Nahrát, sledovat, sdílet

Za celým YouTube stojí trojice kamarádů a kolegů, kteří dříve pracovali pro společnost PayPal. Je to Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim. Nápad vytvořit YouTube se prý zrodil na večírku v San Franciscu v roce 2004. „Měli jsme pocit, že na internetu nebyly vhodné podmínky pro publikování videí,“ říká Chad Hurley.

„Lidé si ukládali videoklipy do svých mobilních telefonů... ale neexistoval snadný způsob, jak je sdílet s ostatními.“ Motivace byla jasná: vytvořit platformu pro nahrávání, sledování a sdílení videí. Tato trojice dlouho nelenila a pustila se do zhmotňování svého snu. Dne 14. 2. 2005 oficiálně spustila doménu YouTube.com. 

 

 

První virální videa 

V květnu 2005, nahrál jeden ze zakladatelů, Karim, úplně první příspěvek s názvem „Me at the Zoo“. Video obsahovalo záběry Karima v zoologické San Diego, jak mluví o slonech. Záběry měly špatnou kvalitu a povídání Karima nebylo nikterak zajímavé. Do dnešní doby se mu však podařilo nasbírat přes 220 milionů zhlédnutí a přes 11 milionů lajků. 

 

 

Sláva YouTube nepřišla hned. Karimovo video nemělo extra velký úspěch stejně jako videa, která následovala. Vše se změnilo až s videem číslo 20, v němž dvě děti přezpívaly song od Backstreet Boys. První virální video bylo na světě.  

Brzy nato ohlasy sklidila reklama Nike s brazilským fotbalistou Ronaldinhem, který v ní testoval zbrusu nové kopačky. Nike jako první společnost na světě využila YouTube pro propagační účely, a dobře udělala. Video si v té době vysloužilo 500 000 zhlédnutí, což bylo považováno na neuvěřitelný úspěch. Kouzlo YouTube pak začalo objevovat čím dál více uživatelů i společností.

 

Peníze se jenom sypou

Jakmile videa zaznamenala úspěch, strhla se hotová lavina investic. V listopadu 2005 zainvestovala do YouTube společnost Sequoia Capital působivých 3,5 milionu dolarů. A to byl teprve začátek. V roce 2006 se přidala také společnost Artis Capital Management, která společně se Sequoiou přihodila dalších 8 milionů dolarů. Nakonec YouTube odkoupila společnost Google, a to za celých 1,65 miliardy dolarů.

 

 

YouTube stvořil novou profesi i životní styl

Jak YouTube vzkvétalo, začalo formovat novou profesi: youtuberství. Původně podceňovaná práce se stala lukrativním životním stylem, který může vydělávat miliony korun. Nezáleží na tom, zda opravujte auta, pečete dorty, děláte make-up tutorialy nebo cestovní vlogy, díky sdílení atraktivního contentu a příjmu z reklam si můžete přijít na pěkné jmění. 

K světové špičce se řadí například třicetiletý švédský vloger Felix Arvid Ulf Kjellberg, který si říká PewDiePie. Je známý pro komentování počítačových her, tvorbu virálních videí a meme. Ročně si vydělá okolo 15,5 milionu dolarů, což vychází asi na 341 milionů korun. Z české scény za zmínku stojí například youtuber Tary, Kovy, GEJMR, MenT nebo Agraelus. Všechny tyto hvězdičky si vydělají miliony korun ročně. 

 

YouTube v číslech

  • YouTube má 2,3 miliardy aktivních uživatelů měsíčně.
  • Je 2. nejoblíbenější sociální sítí.
  • YouTube je hned po Googlu druhým nejoblíbenějším vyhledávačem.
  • YouTube se vyskytuje ve více než 100 zemích světa a v 80 různých jazycích.
  • Každou minutu YouTube generuje 500 hodin nového contentu.
  • Vlastní účet na YouTube má 79 % uživatelů na internetu.
  • YouTube v roce 2021 vygeneroval příjmy ve výši 28,8 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 30,4 %.
  • Youtubeři od 500 do 5 tisíc sledujících si v průměru vydělají 315 dolarů za video.
  • Youtubeři s více než 500 tisíci sledujícími si v průměru vydělají 3 857 dolarů za video.

 

 

Tip! YouTube plánuje zdvojnásobit počet nástrojů pro tvůrce, včetně zavedení NFT

 

 

Připravila: Petra Pruden

Video: YouTube