CoolClub pro IT odborníky

Kdy se dočkáme donáškových dronů v Česku?

07.04.2020

Teď by se jejich služby hodily více než kdy jindy. Rychlá a levná dovážka spotřebního zboží či jídla z restaurace by právě teď usnadnila život mnohým z nás, o pomoci zdravotníkům či jiným pomáhajícím profesím ani nemluvě. Jaká je tedy aktuální situace? Společnosti jako Uber, AHA či Google po tříletém testování spustily dronový servis a zákazníci si ho prý nemohou vynachválit

 

Magazín

 

Zatímco na služby kurýra, drive-thru či take-away jsme už dávno zvyklí, konečně je na obzoru nový způsob dopravy (zatím jen) jídla a pití, o kterém se žhavě diskutuje již několik let. Roli kurýra totiž převzaly drony.

 

Moderní vojenské zbraně či zkušení kurýři na donášku jídla?

O dronech jste nejspíše slyšeli ve spojitosti s vojenskou výbavou. V armádách se frekventovaně využívají právě k mapování terénu, špionážím či ozbrojeným útokům. Nejčastěji se však drony používají v situacích, kdy je let s posádkou považován za příliš riskantní nebo obtížný. Vzhledem k širokému spektru jeho využití vám nejspíše nepřekvapí, že armády si takový za dron neváhají řádně připlatit – americký model MQ-9 Reaper vyjde například v přepočtu na 16 milionů dolarů.

Přestože armádní využití na trhu výrazně převažuje, konkurenci by mu již brzy mohla dělat dronová donáška jídla. I když se tato skutečnost může zdát zpočátku jako sci-fi, pravdou je, že několik mezinárodních společností už intenzivně pracuje na tom, aby tyto šikovné létající prostředky byly na obloze co nejdříve.

 

 

Testování dronů na donášku jídla započalo již v roce 2017

Z médií se dozvídáme, že dodávku jídla za asistence dronů zahájily některé společnosti již v roce 2017. Konkrétně se jednalo o partnerské firmy AHA a Flytrex, které společnými silami vyvinuly vůbec první autonomní dron na doručování potravin na světě. Původně dodávku testovali v okolí Reykjavíku, zatímco minulý rok začali testovat i na území Severní Karolíny.

K společnostem AHA a Flytrex se brzy přidaly i další firmy. Řeč je například o Googlu, Amazonu nebo Uberu, které své testování zahájily od dubna 2019. První se iniciativy ujala společnost Google Alphabet, která začala s dodávkou jídla ve státu Virginie. Zelenou dostal rovněž Amazon, jenž na začátku června 2019 představil své donáškové drony Prime Air. Povolení testovat dostal ve stejnou dobu také Uber, který si pro pilotní provoz vybral kalifornské San Diego – o pár měsíců později pak začal s donáškou naplno.

S takovou velkou konkurencí je zřejmé, že trh se bude v této oblasti velmi rychle vyvíjet. S tímto tvrzením sympatizuje i skupina NP, která nedávno předpověděla, že dodávka potravin prostřednictvím dronů bude již brzy velkým hitem. A jak se zdá, investoři tuto důvěru sdílejí. Podle časopisu Wall Street Journal podpořilo loni odvětví robotiky 364 obchodů s kapitálem v hodnotě 4,9 miliardy dolarů.

 

Létající kurýři a jejich přednosti

Investoři o roboty jeví velký zájem především díky dynamicky rozvíjejícímu se trhu a požadavkům na rychlejší a lepší služby. Nejvíce zákazníci slyší právě na zmíněnou rychlost, která patří mezi hlavní přednosti dronů – odhaduje se, že jejich dodávka potravin trvá v průměru 5 až 10 minut ve srovnání s automobily, u kterých se interval dovážky pohybuje mezi 10 a 30 minutami.

S touto statistikou by drony měly být schopny dokončit asi patnáct dovážek za hodinu, zatímco kurýr v automobilu pouze tři. „Předpovídáme budoucnost, ve které zákazník dostane své jídlo tak rychle, jak si ho objedná,“ říká Yariv Bash, CEO Flytrexu. „Očekávám, že za pár let to bude naprosto běžná záležitost,“ dodává Bash.

 

 

Stejnou vizi mají i další společnosti s donáškovými drony. Jejich výpovědi mluví jasně: Jakmile lidé tento způsob poprvé vyzkouší a zjistí, jak rychlé a pohodlné to je, tak na běžného kurýra rovnou zapomenou. Další faktor, který pro donáškové drony hraje prim, je nepochybně cena. Mnoho zahraničních restaurací účtuje poplatky za dovoz ve výši 15 až 30 % z ceny. Experti však očekávají, že ceny za dronový servis budou mnohem nižší. Tato sleva je možná díky tomu, že není potřeba platit za lidskou pracovní sílu.

 

Výzvy: Špatné počasí a krátká výdrž baterie

Přestože využívání dronů doprovází mnoho výhod, na seznamu jsou i nějaká omezení, která musí zakladatelé donáškových dronů aktivně řešit. Jedna z těchto výzev spočívá v nepředvídatelnosti počasí. Bouřky, silný déšť nebo vítr – to všechno jsou podmínky, za kterých doručení objednávek není možná. Pravdou však je, že technologie se vyvíjí tak rychle, aby si s tímto problémem rychle poradila a připravila drony na létání i v drsnějších podmínkách.

Mezi další výzvy patří také krátká výdrž baterie. Jako příklad si můžeme vzít dron VTOL od společnosti Uber, jehož celkový dolet na jedno nabití činí 28,9 kilometrů. I přes slušnou doletovou vzdálenost je výdrž jeho baterie pouze 8 minut. Ačkoliv se toto omezení netýká všech vyrobených dronů, baterie je stále jednou z výzev, ke kterým se musí společnosti donáškových dronů postavit čelem.

 

Jak doručení jídla funguje

A nyní se již podíváme na to, jak taková donáška funguje v praxi. Čerpat můžeme například z webových stránek společnosti AHA, na kterých je nastíněn postup, jak si jídlo správně objednat. Proces objednávání je velmi jednoduchý: Stačí si vybrat menu z dané restaurace a při placení zaškrtnout doručení prostřednictvím dronem. Online objednávka jde přímo do kuchyně restaurace a odtud rovnou do nákladního prostoru dronů. Následně zákazníkům přijde SMS, která informuje o tom, kdy dron vyráží na cestu. Poté už si stačí vyzvednout objednávku na pick-upovém místě nebo přímo na zahradě.

Většina dronů doručuje objednávky pouze na vyzvedávací místa, nikoliv přímo do okna zákazníka, jak si mnozí z nás představují. Je však velmi pravděpodobné, že i tato skutečnost se brzy změní a my se konečně dočkáme prémiového servisu přímo do okna. Na splnění této fantazie si však budeme muset ještě chvíli počkat. 



Připravila: Petra Pruden