CoolClub pro IT odborníky

Klíčová pozice, nebo módní výstřelek? Happiness manažer

Práce, o které neslyšíme moc často, ale myslíme si o ní své – Happiness manažer. Za touto na první pohled záhadnou pozicí, se skrývá více než jen obšťastňování zachmuřelých zaměstnanců. Jaký význam má tato pozice pro společnosti a jaký vliv má na pracovní výkon zaměstnanců?

 

HRstack

 

 

Pracovní tempo nemilosrdně roste, vliv technologií se prohlubuje a potřeby zaměstnanců se výrazně mění. Zatímco dříve si zaměstnanci cenili benefitů, jako jsou stravenky nebo důchodové připojištění, dnes je to všechno jinak. „Focus“ se přesouvá k flexibilitě práce, seberealizaci a well-being. A firmy se na tyto změny musí rychle adaptovat. Jednou z reakcí je vytvoření nové pozice, která má za úkol naplnit přání a potřeby zaměstnanců. A tou pozicí je Happiness manažer.

 

Kdo je Happiness manažer a odkud se vzal?

Reakce na pozici Happiness manažera bývají často rozpačité – nikdo totiž neví, odkud se vzala a přesně obnáší. Zdroje uvádí, že role Happiness manažera (oficiálně Chief Happiness Officer) vznikla v severských státech Evropy, jako je Dánsko a Nizozemsko. Odtud se rozšířila do všech koutů světa, a to například do USA, Japonska nebo Jižní Koreje.

V Česku trend happiness manažerů sice není tak silný, ale stále existují firmy, které můžeme považovat za hlavní průkopníky. Mezi ně patří například IBM, Avast, Etnetera Group nebo Zoot.

 

 

A nyní se dostáváme k jádru otázky – tedy co přesně Happiness manažer dělá. Za touto pozicí se skrývá mnohem víc, než se na první pohled může zdát. Mezi jeho úkoly například patří:

  1. poskytovat podporu a vedení zaměstnanců,
  2. udržovat work-life balance ve firmě,
  3. starat se o well-being zaměstnanců,
  4. vytvářet příjemné pracovní prostředí,
  5. motivovat zaměstnance a pomáhat jim v růstu,
  6. pomoci překonávat konflikty a stres zaměstnanců.

 

Happiness manažer zlepšuje produktivitu, well-being a eliminuje dobrovolnou fluktuaci

Podle harvardského psychologa Shawna Achora je pouze 25 % pracovního úspěchu předurčeno mírou inteligence a 75 % ovlivněno spokojenosti v práci. To znamená, že díky práci happiness manažera by zaměstnanci měli být produktivnější a měli by dosahovat lepších výkonů. Stejný názor sdílí také Michal Šrajer Co-Founder & CHO ze společnosti Štěstí v práci: „Firmy, které mají manažery štěstí, dosahují radikálně lepších výsledků. Jsou to společnosti, které dokážou objevit svůj smysl a dokážou ho také promítnout ke svým lidem.“ Opomenout nesmíme ani vliv Happiness manažera na snížení dobrovolné fluktuace, která bývá Achillovou patou mnoha firem.

 

 

Vyplatí se?

Průzkumy udávají, že takzvaní „manažeři štěstí“ se nejčastěji objevují ve společnostech, ve kterých zaměstnanci zažívají vysoké pracovní vytížení, rostoucí stres, nebo tam, kde práce negeneruje žádný vyšší smysl. Přesto existuje mnoho dalších oblastí, kde by Happinnes manager měl být, ale stále ještě není. „Happinnes manažeři se neobjevují například v dělnických profesích, kde sice člověk trpí dřinou a jistě je to nepříjemné, ale aspoň vidí, že pod jeho rukama něco vzniká. Stejně tak neexistují ve zdravotnictví, kde jsou lékaři zcela reálně vyhořelí. Nebo třeba ve školství,“ říká sociolog Biler.

 

Nejdůležitější zákazníci? Uvnitř firmy

Úloha Happiness manažera není vůbec snadná – zvlášť ve firmách, kde je to nejvíce zapotřebí. Nelze tedy konstatovat, že se jedná pouze o módní výstřelek nebo nadbytečný HR trend. „Happiness management je ve skutečnosti velmi strategická část vedení lidi, jehož cílem je zapojovat lidi do chodu firmy a zvýšení jejich angažovanosti.

Je to návrat k myšlence, že nejdůležitější zákazníky máme uvnitř ve firmě – vlastní zaměstnance,“ dodává na závěr Do Thu Trang, bývalá Hapiness manager společnosti IBM. A jak to vypadá, s popularizací pojmu well-being v práci se můžeme připravit na to, že pozici Happiness manažera budeme v českém prostředí vídat ještě častěji.

 

 

Připravila: Petra Pruden