CoolClub pro IT odborníky

Jak vybudovat úspěšný tým recruiterů: 5 taktik pro leader recruitery

09.01.2023

Když posloucháte rozhovory s osobnostmi, jako je Steve Jobs nebo Mark Zuckerberg, často mluví o náboru těch správných lidí. Právě nevhodně sestavený tým je totiž jeden ze tří hlavních důvodů, proč tým, potažmo firma nemá úspěch. Objevte pět doporučení, díky kterým bude váš tým recruiterů k nezastavení. 

 

HRstack

 

Vybírejte do svého týmu lidi, kteří zapadnou

Co je jednodušší naučit – dovednosti, nebo přístup? Experti se shodují na tom, že to jsou dovednosti. Při výběru členů do týmu je klíčové, aby daný recruiter dobře zapadl a doplnil tým. Vždycky si položte otázku: „Bude tento člověk bude dobrý fit do naší firemní kultury?“

Průzkumy ukazují, že synchronizovaný tým je produktivnější o více než 25 %. Ale podívejte se na to i z druhé stránky. Člověk, který se v týmu cítí dobře, se do práce těší mnohem více, má vyšší motivaci a více se angažuje. Je to tedy win-win situace pro obě strany. 

 

Ujasněte si hodnoty, které v týmu zastáváte

S tím souvisí definování hodnot, které očekáváte od lidí ve svém týmu. Leadeři, kteří si nedají čas na to, aby si ujasnili, koho vlastně hledají a potřebují, pak naráží na problémy – buď se řeší osobní neshody, nebo tým nespolupracuje tak, jak by měl. Udělejte si prostor na to, abyste si sepsali: jaké vlastnosti a hodnoty by člověk ve vašem týmu měl mít. Tímto vám vznikne imaginární persona, která vám při náboru pomůže s rozhodováním.

Tím se vracíme zpátky k bodu 1. Výzkum prokázal, že lidé, kteří v práci sdílí stejnou kulturu a hodnoty, jako tým: 

  • jsou mnohem šťastnější,
  • efektivněji spolupracují s kolegy,
  • odvádí lepší práci.

 

 

Zjistěte, co lidi v týmu trápí

Možná si myslíte, že členové vašeho týmu jsou maximálně spokojení. Pravdou ovšem je, že každý z nich čelí nějaké překážce a zápasí s nějakým problémem – jen o tom možná tolik nemluví. Vaším úkolem, jako leader recruiter, je zjistit, o co se jedná. A to proto, že jakmile budete nabírat nového člověka, potřebujete, aby ho tyto problémy nezaskočily a aby věděl, jak je překonat. Studie společnosti GlassDoor ukazuje, že podle 61 % zaměstnanců je realita v jejich nové práci odlišná od očekávání stanovených během pohovoru. Čím lépe popíšete pracovní situaci potenciálním členům týmu, tím více snižujete pravděpodobnost, že adaptaci nezvládnou a odejdou. 

 

Osvojte si osobní styl vedení

Víte, jaký je váš osobní styl vedení? Odborníci se shodují na tom, že je důležité, abyste jako vedoucí pracovník porozuměl tomu, jakým způsobem řídit svůj tým. Díky tomu budete mít jasno, co váš tým potřebuje, jaké jsou jeho silné a slabé stránky, jaké postupy fungují a jaké naopak nefungují. Setkat se můžete s těmito 4 metodami:

  • Direktivní styl
  • Konzultativní styl
  • Participativní styl
  • Delegativní styl

Každá z těchto metod je diametrálně odlišná a funguje na jiný tým. Vše se odvíjí od seniority a kvalifikovanosti členů týmu a celkové dynamice. Jakožto vedoucí recruiter byste měli být schopní vypozorovat, co váš tým potřebuje, a tomu přizpůsobit svůj leadership. Jedině tak může vzniknout efektivní a harmonická spolupráce.

Zajímá situační leadership? Přečtete si náš článek: Situační leadership: z jakého stylu vedení manažeři vytěží nejvíce? 

 

 

Nastavte si společné cíle

Když táhnete za jeden provaz, výsledky se dostaví. A co teprve, když si cíle nastavíte společně to pak bude radost sdílená. Stanovení společných cílů zvyšuje motivaci, podporuje soutěživost jednotlivých členů a jejich rozvoj. A nezapomeňte se řídit známou projektovou poučkou, podle které by cíle měly být:

  • S (Specific): Specifické
  • M (Measurable): Měřitelné
  • A (Achievable): Dosažitelné
  • R (Reliable): Realistické
  • T (Time): Časově omezené

Příklad z praxe: Každý měsíc přidat na sociální sítě 1 příspěvek, který bude prezentovat firemní kulturu, úspěchy nebo benefity zaměstnanců (Cíl: podpořit employer brand).

Nezapomeňte do pléna hodit i odměnu, která je čeká, když tento cíl splní. Vy jakožto leader sami víte, co bude váš tým motivovat nejlépe.

 

Co si z toho vzít?

Být vedoucím recruiterem není žádná hračka. Jakmile máte zodpovědnost za celý tým, tíha na vašich ramenech se dřív nebo později projeví. Pokud vás ovšem na tuto pozici vybrali, tak dobře ví, že máte potenciál a potřebné vlastnosti a dovednosti, aby to všechno fungovalo.

Vezměte tuto důvěru a investujte ji nejen do sebe, ale také do dalších členů vašeho týmu. Se správnou dávkou podpory a dobře zvolenou strategií bude váš tým skórovat. 

 

 

Připravila: Petra Pruden