CoolClub pro IT odborníky

10 let Minecraftu: Z prohlížeče ke hvězdám!

03.06.2019

Nepravděpodobná kombinace her Dungeon Keeper, Dwarf Fortress a Rollercoaster Tycoon stála u zrodu dnes už deset let populárního Minecraftu. Kombinace her, které spolu příliš nesouvisí kvůli různorodému zpracování ovšem patřily k oblíbencům duchovního otce Minecraftu Markuse 'Notch' Perssona. Ten se v průběhu vývoje hry poskládané z výše uvedené trojice stále nemohl dostat k vytouženému cíli až nakonec objevil Infiniminer Zacha Bartha. Následoval onen “Heureka!” moment a zrodil se Minecraft.

PlayCool

 

Jakmile si Notch zkusil do své rozdělané hry zapojit pohled z první osoby a jednotlivé prvky z Infinimineru, začalo to vypadat jako Minecraft. “To je hra, kterou jsem chtěl dělat!” svěřuje se Notch na svém Tumbleru. Jedním z největších úspěchů rané verze byl fakt, že hra běžela naprosto bez problémů v prohlížeči. Alpha verze hry začala okamžitě sbírat velký ohlas mezi hráči, kteří oceňovali především obrovskou svobodu. Notch tak neváhal, a začal do hry sypat jednu novinku za druhou.

 

Ve stejné době se Markus Persson rozhodl, že jestli se chce stále populárnější hře věnovat na plný úvazek, nemůže to už dělat dál zadarmo. To, co často hry položí, je nutnost zaplatit si za ni. Proč chtít peníze za něco, co do teď šlo hrát zadarmo? V polovině roku 2009 se tak Minecraft přehoupnul do placené verze a okamžitě na sebe začal vydělávat. Notch se tak mohl pustit do plnohodnotného vývoje pod hlavičkou své nové firmy Mojang Specifications. Firma sídlící ve švédském Stockholmu byla v září 2014 koupena Microsoftem za neskutečných 2,5 miliardy dolarů. Ale to bychom předbíhali. Od snového prodeje dělí Notche stále ještě pět let a spousta práce.

 

 

Jak Minecraft rostl spolu s pravidelnými updaty, rostlo i malinkaté studio, do kterého se postupně přidávala velká jména švédského herního průmyslu. Hra byla sice v roce 2010 stále hratelná v prohlížečovém klientu, ale ani to jí nezabránilo odnést si od prestižního serveru PC Gamer ocenění pro Hru roku 2010.

 

Změna režimu

Rok a půl od vydání placené verze se Minecraft dočkal svého prvního milionu registrovaných hráčů a o hře se mluvilo všude. Ve své podstatě jednoduchá hříčka dávala svým hráčům téměř neomezené možnosti a lákala hráče nejrůznějšího věku, kteří se chtěli alespoň podívat, kolem čeho se to strhává takový rozruch. Přesto na tom nebyl v jednom zásadním ohledu Minecraft kdovíjak dobře. Hra totiž vznikala v programovacím jazyce Java, který se příliš nehodil pro další práci a šíření hry. Ovšem díky herní komunitě a touze dostat se i na chytré telefony se začalo velmi intenzivně pracovat na nové verzi Minecraftu, která už měla být v mnohem přívětivějším jazyce - v C++.

 

Jak ale začala hra nabobtnávat snahou dostat se k co nejširšímu publiku přes chytré telefony nebo Xbox 360, její duchovní otec naznal, že tohle už není svět pro něj a předal otěže divokého Minecraftu kodérovi Jensi 'Jeb' Bergenstenovi, který se o hru stará i dnes. Hra rostla jako z vody a v květnu 2012 dosahovala prodejů kolem 17 tisíc kopií denně.

Přesto, že na veřejnost prosákly informace o tom, že Microsoft o akvizici raketovým tempem rostoucí značky nestojí, opak se stal pravdou. V září 2014 se Mojang stal vlastní Microsoftu a Minecraft pokračoval v nezadržitelném růstu.

 

Budoucnost složená z kostiček

Od zakoupení studia Microsoftem si Minecraft našel cestu na bezpočet dalších konzolí a zařízení. Drží si neskutečných 144 milionů platících uživatelů a díky obrovské síle vlastní komunity, Youtube a streamovací služby Twitch se Minecraft nechystá ani po deseti letech zpomalovat. Jak navíc říkají sami autoři pro BBC: “Neděláme hru s horizontem roku nebo dvou. Ale deseti let. Občas se bavíme i o padesáti,” dodávají s úsměvem. Dokladem může být i skutečnost, že Minecraft je další velkou značkou, která po úspěchu Pokémon Go míří do rozšíření reality na mobilní telefony.

 

Připravil: Pavel Skoták