Nevíte, na co se dívat? Dejte na doporučení... lidí!
Je to úsměvné, ale je to tak. Streamovací služba HBO Go se chystá upozadit algoritmus, který uživatelům vybírá vhodné seriály a chce ho nahradit něčím na první pohled přímočarým a primitivním způsobem. Lidských doporučením.
Magazín
Téměř všechno, co se dnes člověku dostává do hledáčku nejen v kontextu výběru filmů a seriálů, je nějakým způsobem podsunuto počítačovými algoritmy. Všechna sesbíraná data využívají marketéři, kteří prostřednictvím nejrůznějších služeb a reklam doporučující zákazníkům to pravé pro ně. Je opravdu jedno, zda jde o reklamu na sociálních sítích, o výběr seriálů na Netflixu nebo jiné streamovací platformě. Lidský faktor hraje čím dál menší roli a vzhledem ke způsobu, jakým některé platformy uvolňují nové seriály (po celých sériích), jsou vlastně diváci nuceni podívat se na novinku jedním tahem.
Jak ulovit diváka
V HBO se ale rozhodli vrátit ke starším praktikám, kdy si lidé jednoduše doporučovali, na co se dívat. Je to na oko návrat do doby, kdy se napřed projížděly filmové a seriálové databáze a postupně se hledalo, na co se vlastně dívat. Stránka Recommended by Humans ovšem kromě doporučení působí podle The Verge i jako chytrý marketingový nástroj, protože umožňuje zájemcům sledovat některé epizody, filmy nebo dokumenty rovnou na místě a zdarma. Jednoduše ideální způsob, jak ulovit nové potenciálně diváky, které si pak budou dál zpracovávat ony všemocné algoritmy.
I když se autoři ohánějí spoustou ctnostných slov včetně citové vazby a důrazu na uživatele, bude záležet na samotných uživatelích. Někteří z řad autorů tuto změnu vítají, protože se podle jejich slov pro všudypřítomné algoritmy nedají jejich díla prakticky dohledat. Spoluautor netflixovského seriálu The Dragon Prince a Avatar: The Last Airbender Aaron Ehasz si nedávno postěžoval, že byť lidé znají jeho práci na The Last Airbender, pro algoritmy se jednoduše nedostanou k dalšímu dítku - tedy k The Dragon Prince.
HBO chce nabídnout přinejmenším alternativu k automaticky podstrkovaným seriálům, ale ve výsledku to bude opět na cílové skupině diváků. Na co dáte vy? Doporučení od známých a kamarádů nebo na to, co zrovna vyskočí z přehrávače?
Připravil: Pavel Skoták