Se změnou čela vedení studia Disney přichází i změny týkající se strategie uvádění exkluzivních filmových hitů právě na službě Disney Plus. Co to pro Disney bude znamenat? Stojí navýšení příjmů Disney za možnou ztrátu nových či i těch stávajících uživatelů?
CoolMovie
Se znovu nástupem šéfa Boba Igera studia Disney se pravděpodobně výrazně změní výjimečně rychlá dostupnost velkých filmových hitů na službě Disney Plus. Už dříve totiž Iger naznačoval, že exkluzivní dostupnost filmových novinek na platformě není zrovna rentabilní.
Zatímco v předcovidové době bylo běžnou distribuční praxí, že po premiéře v kinech trvalo cca 90 dní, než se filmy dostaly online, ať už do přímého prodeje na iTunes nebo dalších TVOD služeb. A až potom byly v pořadí Blu-raye, DVD, a až mezi posledními se dostalo i na streamovací platformy, jako je Netflix nebo Disney Plus.
Toto byla ale jedna z věcí, které pandemie změnila. Ačkoliv se zdálo, že se studia budou snažit svou konkurenční výhodu najít v brzkém uvedení kinohitů online, čímž získají více předplatitelů, ukázalo se, že tento postup není ve výsledku příliš rentabilní.
Studio tak v rámci předplatného nabízí svůj titul totiž pod cenou, a tak ztrácí na přímém prodeji, v rámci kterého, se cena pohybuje v odlišných výšinách.
Prodleva od uvedení filmových počinů v kinech a na Disney Plus se stále více prodlužuje. Je to jasně vidět na titulech Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (premiéra: květen 2022) a Thor: Láska jako hrom (premiéra: červenec 2022), které byly na Disney Plus uvedeny už po 45-60 dnech a Black Panther: Wakanda nechť žije (premiéra: listopad 2022), který se uvedení dočkal až po 81 dnech.
Zatímco Avatar: The Way of Water s premiérou v prosinci 2022 a Ant-Man a Wasp: Quantumania s tou svou v únoru 2023, stále visí ve vzduchu. Pokračování Avatara sice už do prodeje zamířilo a třetí díl Ant-Mana to čeká teď v dubnu, ale ani jeden z nich zatím nemá oznámenou premiéru na Disney Plus.
Už to vypadá tak, že předplatitelé jsou opět brány za jakési druhořadé diváky, jejichž peníze mají nižší hodnotu oproti těm, kteří si titul pořídí na iTunes nebo Google Play.
Cílem Disney je teď především navyšování příjmů z filmů, což samozřejmě dává smysl, ale pravděpodobně to s sebou ponese i nějaká negativa. Ta by mohla souviset především s menším nárůstem nových či dokonce ztrátou stávajících uživatelů, respektive předplatitelů.
A to i v souvislosti s tím, že už teď Disney Plus bojuje s tím, že na platformě není k nalezení mnoho zajímavého obsahu, a to se do budoucna chystá ještě další omezení množství filmů a seriálů.
Připravila: Petra Sauerová