CoolClub pro IT odborníky

Elektrifikace vozidel a nezodpovězená otázka: Jak je to s recyklací lithiových baterií? 

21.01.2022

Celý svět usiluje o elektrifikaci vozidel a skladování energie z obnovitelných zdrojů. Vyvstává, ale jeden obrovský problém. Co se stane se všemi starými lithiovými bateriemi?

 

Magazín

 

S prudkým nárůstem popularity elektromobilů roste i hromada vybitých lithium-iontových baterií, které tyto automobily kdysi poháněly. Zatímco většina komponentů elektromobilů je v podstatě stejná jako u běžných automobilů, velkým rozdílem je baterie.

Tradiční olověné baterie se běžně recyklují, o lithium-iontových verzích používaných v elektromobilech se to říct nedá. Průměrná úspěšná míra recyklace lithium-iontových baterií může být celosvětově pouhých 5 % což znamená, že většina starých baterií se jednoduše vyhodí. Jedním z hlavních důvodů je to, že se obsah recyklátu nedá rozmělnit jako v případě olověných baterií, protože hrozí požár a výbuch.

Baterie používané v elektromobilech jsou větší, těžší, mnohem složitější a při špatném rozebrání dokonce i nebezpečné.

 

 

Rozdrtit, vyčistit

S rostoucí poptávkou po elektrických vozidlech, která se podle odhadů bude zvyšovat, se však v průmyslu baterií a motorových vozidel objeví podnět k jejich větší recyklaci. Současná metoda recyklace lithium-iontových baterií probíhá tak, že se vše rozdrtí a následně čistí složitou směsí.

Problémem je nákladnost procesu jejímž výsledkem je produkt s nízkou hodnotou. To znamená, že recyklace starých baterií stojí více než těžba dalšího lithia k výrobě nové baterie.

Nedostatky v recyklaci baterií nejsou jediným důvodem, proč představují ekologickou zátěž. Těžba kovů potřebných k výrobě lithium-iontových vyžaduje obrovské zdroje. K vytěžení jedné tuny lithia je zapotřebí 2 273 000 litrů vody. To má za následek úbytek vegetace v oblastech těžby tohoto kovu. Takže elektromobily sice mohou snížit výskyt oxidu uhličitého v atmosféře, jejich těžba ale až tak ekologická není.

Pokud však budou baterie, které se zhruba po 10 letech používání vybijí, recyklovány efektivněji, pomůže to neutralizovat všechny tyto nepříznivé důsledky. Už teď několik laboratoří usilovně pracuje na zdokonalení metod recyklace, aby byl nakonec připraven standardizovaný, ekologický způsob recyklace lithiových baterií, který by uspokojil prudce rostoucí poptávku po elektrických vozidlech.

Pečlivé hospodaření se zdroji spotřebovávanými při výrobě baterií a jejich následná správná recyklace jsou jistě klíčem k udržitelnosti budoucího automobilového průmyslu.


Tip! Náplň do 3D tiskáren z PET lahví? Češi už to umějí

 

 

Připravila: Diana Hovorková