Club

Smombies – pokud tohle děláte, patříte mezi ně!

Jejich revírem jsou chodníky a silnice, jejich tempo je doslova vražedné. Vypadá to, že tu máme novou „rasu“ – smombies. Už jste o nich slyšeli?

 

Magazín

 

Telefon za volantem. Neřest, která má podle průzkumů na svědomí průměrně deset tisíc nehod ročně a škodu přes 550 milionů korun. Čísla, s nimiž se pojí zajímavý úkaz: smombies. Volně přeloženo - jedinci závislí na mobilních telefonech, kteří se díky svým smartphonům chovají riskantně, ať už se plouží se sluchátky a kapucí jako nic nevnímající mátohy po ulici, anebo berou do ruky mobil při řízení auta. Tento pojem vznikl spojením slov smartphone a zombies, a například v sousedním Německu ho vzali tak vážně, že pro něj vytvořili zbrusu novou dopravní značku.

Narovinu - všichni víme, že manipulovat s mobilem při řízení auta se nemá. Ale neškodí si připomenout několik čísel z posledního průzkumu informačního projektu Poúrazová péče, která tak trochu dokazují, že vědět a konat je diametrální rozdíl.

 

Jak si při řízení hrajeme s telefonem

  • 93 % lidí používá (a obsluhuje) telefon v autě jako navigaci
  • 49 % řidičů si na něm pouští hudbu
  • 27 % řidičů za jízdy fotí
  • 31 % řidičů píše rychlé smsky
  • 23 % dotazovaných řidičů přiznalo, že za jízdy zvládne odpovědět ve větě, nebo dokonce několika větami
  • 20 % řidičů se přiznalo, že při jízdě občas rozklikne Facebook
  • 13 % zvládne vyhledávat informace na internetu
  • 11 % tvoří borci, kteří při jízdě zvládají obsluhovat WhatsApp

 

Selfie za volantem

Mají mobil v ruce častěji než šaltpáku a nebojí se jít ještě dál: maniaci, co si za jízdy fotí selfie. Je jich mezi námi zhruba 7 %. „Pokud nejsou dotyční s výsledkem spokojeni, 24 % z nich focení i několikrát opakuje,” doplňuje garant projektu Poúrazová péče, paralympijský medailista a mistr světa v plavání Jan Povýšil. „Do telefonu si takovou zdařilou fotku uloží 64 % dotázaných z této skupiny. Dalších 6 % procent je ale nedočkavějších a okamžitě, tedy ještě za jízdy, ji vystaví na sociální sítě. Někteří si ji předtím ještě upraví filtrem, aby výsledek skutečně odpovídal jejich představám,“ dodává Povýšil s tím, že tihle „borci“ tvoří naštěstí jen 3 % této části vzorku českých řidičů. „Mnoho řidičů si myslí, že odepsat na zprávu nebo vyřídit hovor za jízdy zvládnou, že to není riziko,“ upozorňuje Tomáš Neřold z organizace BESIP. „Jenže to je velký omyl, protože nikdy nevíme, kdy se situace na vozovce změní, kdy do ní vstoupí chodec, nebo kdy auto před námi zpomalí. Právě nepozornost za volantem je jednou z nejčastějších příčin nehod.“

 

A co pokuta?

Otázku postihu za manipulaci s (mobilním) přístrojem za volantem řeší §125c/1f) 1. Za tento přestupek hrozí řidiči na místě bloková pokuta do 1000 Kč, ve správním řízení pak 1500 - 2500 Kč. Řidič také zároveň ztratí 2 body. Zákaz však řízení nehrozí, a to ani v případě opakování tohoto přestupku ve lhůtě jednoho roku.

 

I takto vypadá "boj se smombíky"

Boj se smombies

  • Po Jihokorejsku

Tamní telekomunikační úřad spustil službu, která má mladé Jihokorejce s chytrým telefonem na ulici zastavit po pár krocích. Jak? Mobil díky aplikaci jednoduše automaticky uzamkne displej ve chvíli, kdy detekuje chůzi. Stačí k tomu pět kroků. Budou-li chtít chodci na mobile něco napsat či sledovat, budou se muset zastavit a displej odemknout.

  • Po Honolulsku

Na Havajských ostrovech vám v Honolulu hrozí tučná pokuta za to, že při přecházení silnice sledujete mobil.

  • Po Německu

Němci neváhají instalovat výstražná světla přímo do chodníků, součástí kampaně jsou i nové dopravní značky.

  • Po Washingtonsku

Ve Washingtonu vyhradili “smombíkům” část chodníku, po němž mohou v klidu kráčet i s očima upřenýma na displej.