Club

"Vzdálená i externí spolupráce v IT je díky koronakrizi trendem a bude standardem," říká šéf největší dodavatelské IT firmy Milan Čálek.

Před 15 lety chtěl spustit portál, kde by se propojovala poptávka po IT projektech s nabídkou. Jenže zjistil, že bez lidského faktoru to nepůjde. Dnes má bývalý IT odborník největší interní tým Sales i Sourcing Manažerů na trhu. "Programátorský mozek" mu prý pomáhá nejen v klíčových rozhodnutích, ale hlavně s pochopením kontraktorů, jimž těch 15 let denodenně přináší práci.

 

CoolDialog

 

Na formality si moc nepotrpí, a tak nikoho nepřekvapí, že ani přijímací pohovory v jeho kanceláři se neodehrávají pod palbou stresujících otázek, s lidmi si povídá a hned prý pozná, jestli to vzájemně ladí, nebo ne. Že bude takových pohovorů jednou absolvovat stovky, by ho jako začínajícího programátora nikdy nenapadlo. Možná právě proto panuje v jeho firmě uvolněná nálada a hlas IT odborníků je i v jeho kanceláři slyšet takřka bez prodlení. "Díky našim Sales a Sourcing Manažerům víme, co IT odborníci chtějí, co je pro ně důležité a co naopak moc neřeší. Reagujeme tedy na jejich potřeby pružně a jsme rádi, že se k nám kontraktoři vrací a šeptandou nás doporučují svým známým, to je pro mě největší odměna," říká Milan Čálek, jehož společnost letos slaví své patnáctiny.

 

Milane, na trhu je vaše společnost již 15 let. Jaký příběh se váže k jejímu založení? Vzpomenete si, kdy a proč se ve vaší hlavě zrodil nápad „prodávat ajťáky“?

Sám jsem jako IT odborník 10 let pracoval. Rovněž jsem byl sám „prodaný“ u klienta. Tehdy jsem pomáhal rozjet reporting u nejmladšího mobilního operátora na trhu. Má vlastní kvalifikace tedy byla téměř „perfektní“, tedy až na vše ostatní mimo IT :-).

Původní myšlenka CoolPeople byla založit portál, kde se „sama“ propojí nabídka IT kapacit s poptávkou klientů. To ale v praxi vůbec nezafungovalo. Postupně jsem tedy přidával více a více lidského faktoru, který propojení nabídky s poptávkou „pomáhá“, až jsem zjistil, že mám společnost s desítky zaměstnanců :-).

 

Z původního plánu „bezkontaktní platformy“ jste se tedy musel přeorientovat až ke společnosti s velkým interním týmem…

Přesně tak, nakonec po 15 letech máme největší team Key Account Manažerů na trhu, starají se o potřeby svých klientů. Máme také největší team Sourcing Manažerů (recruiterů), ti zase pro projekty zajišťují potřebné kapacity a pomáhají, aby vše správně fungovalo.

 

Jaká byla situace na trhu s IT odborníky v době, kdy jste CoolPeople zakládal?

Situace na trhu IT odborníků je v zásadě stále stejná.

IT odborníků je trvalý nedostatek. Mění se pouze technologie, které jsou nejvíce poptávané a kterých je největší nedostatek. Výjimkou byla doba finanční krize před 11 lety, bylo pár měsíců, kdy se zdálo, že je IT odborníků dostatek, to ale rychle pominulo. V CoolPeople jsme právě prožili další "Korona krizi", kdy je/bude opět pár měsíců IT odborníků dostatek. Obor IT je ale trvale motorem a základem inovací, a to jak v dobrých dobách, kdy se budují nové procesy, tak ve špatných dobách, kdy se škrtají náklady.

 

Čeho jste se při zakládání společnosti nejvíc bál? A co vás pak přesvědčilo o tom, že to má smysl?

V době, kdy jsem CoolPeople zakládal, jsem se oženil a čekal první z našich tří dcer. Měl jsem tedy naprosto přirozené obavy o zabezpečení rodiny v začátcích podnikání. Moje osobní nevýhoda je, že v ničem extra nevynikám. Jako IT odborník bych se tedy asi ještě uživil :-),  rozhodně ale nejsem nejlepší manažer, obchodník, marketér, účetní, recruiter atd. Jestli ale něco umím, tak je to vymyslet, jak má něco fungovat, postavit na to sehraný team a rychle identifikovat a změnit to, co případně nefunguje. Jako člověk potřebuji adrenalin a nesnáším rutinu, což bude zřejmě tím důvodem, proč CoolPeople neustále roste a inovuje.

 

Vzpomenete si dnes ještě na první alokované IT odborníky?

Prvních deset si určitě pamatuji, pak už to bude horší. Spíše si však pamatuji zajímavé příběhy klientů. S některými pracujeme téměř celých těch 15 let.

 

 

Co se za těch 15 let – vaší optikou, v oboru IT nejvíce změnilo?

Když bych to shrnul, tak asi nejvíce se změnily sociální dovednosti. Dnes již IT odborník není žádný geek, ale normální profesionál, který nemá problém sociální interakce. Přístup je tedy více profesionální, více specializovaný.

 

Ani vaše společnost neměla vždy na růžích ustláno a za jejím úspěchem je nejen intenizvní práce, ale i spousta nelehkých rozhodnutí a inovací... Které období bylo pro CoolPeople nejtěžší?

V podstatě žádná doba nebyla a není jednoduchá. Na začátku bojujete o klienty, o jejich zakázky. Pak zase o IT odborníky pro ony vybojované klienty... A v podstatě 15 let pořád to samé :-).

 

Změnilo se za tu dobu něco i na straně klienta?

Využívání externích IT odborníků je čím více na západ, tím více obvyklé. Mění se rozhodně přístup a možnosti i lokálních firem, které najímají externí kapacity pro své projekty. Po klienty z USA již roky nemáme problém pracovat v jiném časovém pásmu, pouze na remote/home office, na vzdálenou spolupráci. To samé pro klienty ze západní Evropy.

 

 

Vnesla do situace nějakou změnu doba koronaviru?

Co se mění a určitě v době po-koronové bude i nadále měnit, je vzdálená spolupráce. Máme klienty např. v Rakousku ve státní správě, kteří nikdy nebyli schopni pracovat ve vzdáleném režimu. S nástupem pandemie ale ze dne na den, až na výjimky, všichni naši IT odborníci fungují vzdáleně i pro tyto klienty. Vzdálená spolupráce a tím pádem i externí spolupráce, bude v IT určitě dále pokračovat a bude standardem.

 

Jedním z velkých počinů pro IT trh bylo odhalení platové tabulky IT odborníků a jednotlivých IT rolí (programovacích jazyků), tzv. Bench Marku. Jak je možné, že i tak žádaná profese může být finančně podhodnocena?

Typický kontraktor funguje ve své „bublině“ zavedených vztahů a nemá možnost si ověřit, zda je jeho aktuální sazba férová. Dosud se informace o částkách nezveřejňovaly a někteří kontraktoři tak zbytečně přicházeli o peníze. Proto jsme loni odhalili tabulku aktuálních cen, aby si kontraktor mohl ověřit, jak si právě on na trhu stojí. Stále se setkáváme se sazbami, které jsou hluboko pod tržní cenou, a v takovém případě cítíme opravdu zadostiučinění, že podmínky těmto IT odborníkům můžeme razantně narovnat.  

 

Setkáváte se i s opačným případem, tedy, že je cena značně nadhodnocena?

Setkáváme se samozřejmě i se sazbami, které jsou vysoce nad tržní cenou, ale v tomto případě se jedná spíše o krátkodobější projekty, které nejsou dlouhodobě udržitelné... V případě IT odborníků, kteří jako kontraktoři zatím nepracují, můžu říct, že většinou představu o cenách spíše nemají. Nebo ji mají dost zkreslenou, a to většinou podhodnocenou. Většinou nám nevěří, že si přes nás mohou takové peníze reálně vydělat.

 

I v IT profesi jsou dovednosti, které mohou pozitivně ovlivnit koncovou cenu za manday. Díky čemu tato cena nejvíce roste, co klienti umí ocenit?

Pro klienty je většinou klíčové to, co má daný IT odborník přesně umět. Tedy konkrétní programovací jazyk a framework, případně dobrá znalost AJ (pokud se jedná o mezinárodní prostředí), nebo znalost agilního vývoje (pokud se využívá Scrum). Cokoliv navíc určitě má svůj význam, ale většinou ne velký. Co je však velmi nedostatkové, je znalost německého jazyka pro projekty v Německu a Rakousku. Taková dovednost aktuálně cenu může zvýšit výrazně.

 

Milane, o vás je známo, že si ve firmě nepotrpíte na formální přístup, se zaměstnanci se naopak jdete i „pomlátit“ (v rámci tréninku bojových sportů). Je to tím, že jste v základu dravý IT odborník, nezkažený "koženými křesly korporátu"? 

CoolPeople je stále relativně mladá firma, naše organizační struktura je stále velmi plochá. Na formality si moc nepotrpím, ani to tak v naší branži jinak nejde. CoolPeople má od začátku ve své DNA dravý přístup, zároveň ale i slušný, férový a otevřený. Nikdy jsme se nebáli konkurence, naopak nás dobrá konkurence nebo krize vždy posunula o kus dál. Toto je velmi podobné i ve sportu, neustále se posouvat, zlepšovat a v rámci pravidel vyhrávat. Jak se říká „No rules no game“. A to myslím opravdu vážně, do našeho týmu cíleně hledáme sportovně zaměřené kolegy, kteří mají za sebou i třeba vyšší úroveň v nějakém sportu. Jejich přístup k osobnímu i profesnímu životu je prostě odlišný.

Konkrétně u mě je to pak dané asi tím, že mě nebaví cvičit, pokud mě někdo nemlátí, neláme nebo neškrtí :-). Je fajn, že se u nás v Praze našlo pár podobných bláznů, se kterými se téměř každý den potkáváme i v gymu na BJJ (Brazilské jiu-jitsu, pozn. redakce) nebo boxu.

 

Co vám jako šéfovi společnosti nejvíce pomáhá při rozhodování v klíčových situacích? Opakuje se vám za ta léta už nějaký naučený „algoritmus“?

Jestli jsem se za těch 15 let podnikání něco naučil, tak je to fakt, že „nic se nejí tak horké, jak se uvaří“ a že vše se dá nějak vyřešit. Už od dob programování mi zafungoval „noční režim mozku“: jeden den neřešitelný problém měl další den hned několik variant možných řešení.

 

Proč byste si jako ajťák sháněl projekt právě u CoolPeople?

Pokud za osobu mluví nejlépe její činy, tak za společnost nejlépe mluví její výsledky. Naše výsledky jsou velmi dobré a pravidelně je zveřejňujeme. Díky CoolPeople získá IT odborník dosah na maximum zajímavých klientů na trhu v ČR, SK a AT. Dosah na projekty velkých korporací, se kterými jen začít spolupracovat trvá i několik let. Aby vše rychle a spolehlivě fungovalo, máme propracovaný systém, ve kterém jsme schopni každý den efektivně propojit desítky vhodných IT odborníků s klienty. Veškerou administrativu máme v elektronické podobě, včetně podpisů všech nutných dokumentů. Spoluprací s námi získává IT odborník nejen podporu a péči profesní, ale i finanční. Jedním z našich bonusů je platová garance za odporacované MDs, nebo třeba výběr splatnosti faktur, kdy si kontraktor může nechat vyplatit peníze za projekt již do 3 dnů.

 

Po kterých projektech je teď ze strany IT odborníků největší poptávka?

Dnešní IT odborníci si pečlivě hlídají, aby je práce bavila a stále častěji se setkáváme s tím, že spíš než finance řeší smysluplnost projektu. Víme, že se nechtějí podílet na ničem, co není v souladu s jejich osobními hodnotami. Například jsme řešili projekt zaměřený na pomoc dětem, o něj byl mimořádně velký zájem. A samozřejmě i nás pak mnohem více těší pro takové projekty shánět IT kapacity.

Dalším typickým požadavkem je možnost práce na homeoffice, příjemné pracovní prostředí, dobrá dostupnost a pokud možno žádný open space. Samozřejmě také spolupráce se start-upy, projekty “na zelené louce”, kde se pracuje dynamicky a zejména s novými technologiemi.

Náš typický kontraktor se chce posouvat dál, mít možnost dělat s novinkami, nechce ustrnout na jednom místě. Kromě toho se nechce zabývat procesem “pohovorů” a administrativy. Díky dobré zpětné vazbě od našich kontraktorů toto všechno reflektujeme a neustále se na měnící požadavky adaptujeme, chceme být i nadále jejich první volba a jednička trhu.

 

 

Připravila: Radka Hejdová

Foto: Archiv Milana Čálka