5 nejčastějších přešlapů recruiterů: 2. část
Přilákejte k vám do firmy ty nejlepší kandidáty! Přinášíme vám pokračování článku o nejčastějších chybách recruiterů a tentokrát si posvítíme na dalších 5 úskalí, na něž byste si při náboru měli dát pozor.
HRstack
Chyba č. 6: Nejdete při pohovoru do hloubky
Příprava na pohovor by se rozhodně neměla zanedbávat. Bohužel recruiteři často mají plné ruce práce s dalšími povinnostmi, a tak na pohovorech sklouzávají k obecným a povrchním otázkám.
Takové otázky nejsou vždy špatné – zvlášť když se týkají předchozích pracovních zkušeností či koníčků uchazeče. Problémem je, že odpovědi si kandidáti mohou nacvičit dopředu, a tím pádem se nedozvíte nic hlubšího.
Není proto od věci vymyslet alespoň pár otázek, které donutí uchazeče přemýšlet a říct odpověď z fleku (např. "Řekněte mi něco, co je pravda a s čím s vámi skoro nikdo nesouhlasí."). V takovou chvíli se nejlépe projeví jeho osobnost uchazeče, důvtip, charisma a mnoho dalších stránek, z nichž budete moci určit, jak dobře by u vás ve firmě zapadl.
Chyba č. 7: Až moc věříte informacím v životopisu
Jak moc můžete věřit informacím v životopisu? Podle průzkumu CareerBuilder až 60 % zaměstnavatelů objevilo v životopise lež. Nejčastější lži se týkají vzdělání, pracovních zkušeností i referencí, což staví recruitera do obtížné pozice.
Věřit kandidátovi a spoléhat na jeho čestnost, nebo informace prověřit? Většina z nich volí první alternativu, neboť je časově nejméně náročná. Tato strategie se ovšem může vymstít, zvlášť pokud nabíráte lidi na vysokou pozici. V takovém případě byste měli informacím v CV věnovat větší pozornost. Jak na to?
- Ujistěte se, že data zahájení a ukončení pracovních příležitostí sedí.
- Podívejte se, zda si kandidát neprodlužuje pracovní zkušenosti tím, že uvádí pouze počáteční a koncové roky nástupu a výpovědi bez specifikace měsíců či dnů.
- Hledejte velké skoky v kariérním žebříčku. Působí nedůvěryhodně.
- Požádejte uchazeče o předložení certifikátů a diplomů, které uvádí v životopise.
Chyba č. 8: Zanedbáte onboarding
Podle studie New Hire Momentum až 75 % recruiterů přiznává, že proces onboardingu nemá dobře nastavený. Nezapomínejte, že proces adaptace nového zaměstnance se přímo odvíjí do toho, jak dobře si pohlídáte jeho první týdny/měsíce ve firmě.
Je klíčové, aby se začlenil do kolektivu, cítil se na pracovišti dobře a měl všechny potřebné prostředky či technologie k tomu, aby odváděl požadované výkony. Mnoho recruiterů však nemá čas kontrolovat, jak se nováčkovi daří, a tak ho nechá napospas osudu.
Tato strategie však může skončit nejen odchodem zaměstnance, ale také pošramocením firemní pověsti.
Jak se tomu vyhnout?
- Nachystejte si onboardingový plán a ujasněte si, jak bude proces adaptace probíhat.
- Proveďte nováčka po pracovišti a ukažte mu všechny potřebné věci (od kanceláře a kuchyňky až po šatny).
- Zajistěte, aby měl připravený stůl, přístupy do systému a potřebné nástroje k práci.
- Představte mu kolektiv.
- Pravidelně kontrolujte, jak se mu daří a zda něco nepotřebuje.
Více se dozvíte v článku: 5 tipů, jak zvládnout onboarding na výbornou
Chyba č. 9: Nedáváte uchazečům kvalitní zpětnou vazbu
„Vybrali jsme někoho, kdo se k nám do firmy hodí více“, nebo jenom ticho. Obě zpětné vazby jsou běžnou praxí a mnoho uchazečů ani jedna z nich nepotěší. Nedostatečná, arogantní nebo žádná zpětná vazba pro ty, kteří nedostali práci, patří mezi časté přešlapy.
Je důležité si uvědomit, že takový postoj recruiterů neovlivňuje jenom nábor, ale také Employer Brand a celkovou reputaci firmy. Pokud chcete vyniknout na trhu a zároveň ukázat uchazečům, že si vážíte jejich zájmu pracovat pro vaši společnost, budete na feedbackové strategii muset zapracovat.
Zpětná vazba po pohovoru by měla mít následující strukturu:
- Začněte poděkováním. Vyjádřete respekt a nadšení, že se uchazeč přihlásil do výběrového řízení a projevil snahu.
- Napište mu, co se vám líbilo a v čem byl dobrý.
- Na závěr mu dejte vědět, co by mohl do příště zlepšit.
Chyba č. 10: Zveřejňujete zastaralé pracovní inzeráty
Je jasné, že recruiteři nemají času nazbyt, a tak se snaží šetřit čas, co to jde. I to se však může obrátit proti nim. Jedním z příkladů je situace, kdy použijí přesně ten samý pracovní inzerát jako před pár lety, kdy na tuto pozici nabírali.
Pravdou je, že popis práce se může časem měnit, a v důsledku toho vznikají nedorozumění – najímáte podle nesprávných kritérií. Je proto podstatné si dopředu ověřit, co se u pozice změnilo a přizpůsobit to realitě.
A to se netýká pouze popisu pracovního místa, ale také benefitů, představení firmy či vypíchnutí jejích úspěchů. Uvidíte, že podchycením těchto nepřesností děláme službu hlavně sami sobě.
Tip! Chytlo vás téma recruiterských chyb? Podívejte se také na náš první článek: 5 recruiterských přešlapů: část 1.
Připravila: Petra Pruden