AI agenti už dávno nejsou výsadou sci-fi příběhů. Stále častěji se s nimi setkáváme i v běžném životě. Pomáhají nám objednávat jídlo, rezervovat letenky nebo řešit složitější úkoly. Jejich užívání bude pravděpodobně formovat další desetiletí. Už jste se s nimi seznámili?
Magazín
AI agenti představují další vývojový krok umělé inteligence. Od současné generace generativních modelů, kterou proslavil především Chat-GPT se odlišují tím, že zvládají komplexní úkoly a mohou interagovat s digitálním světem jménem uživatele. Spolupracují přitom s dalšími nástroji a systémy, čímž zvyšují svoji efektivitu i využití.
V praxi agentní AI už nachází své uplatnění, a to zejména v komerční a průmyslové sféře. V této rané fázi vývoje to znamená nasazení zakázkové infrastruktury, často ve spolupráci s poskytovateli podnikových služeb jako Amazon nebo IBM, a to za nemalé náklady. Spotřebitelské verze jsou oproti komerčním v počátcích, ale postupně se zpřístupňují širšímu publiku.
Jak agentní AI vyzkoušet?
Momentálně existují dvě varianty, jak si agentní AI lze vyzkoušet, funguje to principiálně na bázi promtu podobně jako v práci s ChatGPT. Jednou z nich je Operator, další nástroj z dílny OpenAI. Jedná se o webový prohlížeč, který k ovládání používá počítačové vidění a dokáže tak provádět úkoly jako běžný uživatel. Patří mezi ně vyplňování online formulářů, rezervace letenek či přihlašování na webové stránky. Tato nepříliš levná varianta je však dostupná zatím jen v USA a pouze pro předplatitele Pro verze. Ti tak měsíčně zaplatí 200 dolarů (cca 4 300 Kč).
Druhou dostupnou alternativou je čínský projekt Manus AI, vyvíjený firmou Monica (také známou jako Butterfly Effect AI). Ta naopak představuje cenově dostupnější agentní možnost. Za 39 dolarů (přibližně 800 Kč) nabízí možnost vytvářet a provozovat jazykové modely (LLM) za zlomek nákladů, což bylo původně nepředstavitelné. Demonstrace dokonce ukázaly, že je Manus schopen, i když s určitým zpožděním, vyvinout a nasadit celou webovou stránku z jediného příkazu.
Technicky zaměřeným uživatelům je určeno řešení AutoGPT – open-source framework, který propojuje různé jazykové modely (např. GPT-4, Claude) a dává jim schopnost autonomního rozhodování. Nemá sice přívětivé rozhraní jako ChatGPT, ale umožňuje sestavit komplexní agentní systémy s využitím vlastních dat a infrastruktury.
Dobrou zprávou je, že se objevuje i čím dál více méně technicky náročných AI agentů. Microsoft AutoGen Studio například nabízí low-code rozhraní pro tvorbu a nasazení agentů, kteří dokážou například vyhledávat nové kontakty na LinkedInu. Vertex AI Agent Builder od Google zase staví na jejich frameworku Agent Development Kit a usnadňuje návrh, vývoj a nasazení agentů ve firmách různých velikostí.
Jaká bude budoucnost?
Agenty bude pravděpodobně možné využít i prostřednictvím přenosných zařízení a domácí chytré elektroniky. Někteří uživatelé Amazon Alexa již mají přístup k agentní Alexa+, která umožňuje porozumět delším příkazům či zařídit opravu vaší myčky.
Dá se očekávat, že stejně jako funkce generativní AI se budou velmi rychle zlepšovat i nástroje agentní AI. Pokud s nimi tedy chceme držet krok, je naprosto klíčové průběžně sledovat jejich vývoj. Zatím jsme ale stále na začátku.
Rizika a ochrana soukromí
Agenti zároveň přinášejí nová rizika z hlediska ochrany soukromí. Pokud mají přístup k vašemu prohlížeči nebo přímo k pracovní ploše či celému počítači, je nezbytné být obezřetní. Zejména ohledně toho, jaká data používají a k jakému účelu.
Připravila: Lenny Kvapilová
Foto: Depositphotos