5 užitečných tipů, jak zvýšit sledovanost svých videí
Začínáte svůj vlastní YouTube kanál a chcete konečně přijít na kloub tomu, jak přitáhnout nové followery a zvýšit si sledovanost? Dáme vám 5 jednoduchých tipů, jak si podmanit YouTube a postoupit na stupnici kvalitní tvorby o stupínek výše.
Magazín
Když v roce 2005 zaměstnanci PayPalu zakládali YouTube, nikdo ještě netušil, jak rychle se z něj stane nejslavnější stránka na sledování videí na světě. Tušila to možná jen společnost Google, která YouTube po pár měsících odkoupila za 1,66 miliardy dolarů. Tento krok se potvrdil jako vysoce strategický, neboť zakoupená platforma začala být po celém světě neuvěřitelně populární. Z YouTube se tak mávnutím proutku stalo perfektní místo na propagaci, sdílení nových trendů a získání větší publicity.
Pokud jste i vy propadli kouzlu YouTube a plánujete založení svého kanálu, tyto tipy by vám mohly pomoci pozvednout úroveň vaší tvorby zase o stupínek výše.
1. Najděte mezeru na trhu
Kanál YouTube má více než jednu miliardu aktivních členů. V každé minutě o přízeň diváků bojují tisíce a tisíce příspěvků, což konkurenční boj zrovna neusnadňuje. Vítězství si dopřává pouze několik pár procent youtuberů, kteří už zpravidla mají vytvořenou silnou fanouškovskou základnu. Pro ty, co začínají nebo ještě slavní nejsou, může být získání větší sledovanosti nadlidský úkol. Receptem na úspěch je nalezení mezery – tedy témata, které okamžitě nezapadne mezi tisíce dalších videí. Videa s menším počtem vyhledávání jsou totiž přesně ta, se kterými budete schopni soutěžit. Pokud například všichni youtubeři mluví o nových běžeckých botách Nike Pegasus, proč nezkusit něco jiného a nenatočit video popisující nejnovější běžecké přírůstky od značky New Balance? To vám dá mnohem větší šanci na úspěch, než kdybyste bojovali o co nejvyšší počet shlédnutí s mainstreamovými videi.
2. Použijte sílu slov SEO
YouTube je největší vyhledávač videí na světě a záplava videí je zde opravdu velká. Pokud chcete, aby si vašich videí někdo všiml, základy SEO musíte mít v malíčku. Pro tyto účely stačí vědět, že nejzákladnější úroveň optimalizace se skládá ze tří prvků: titulky, popisy a tagy. Všechny tyto prvky musí obsahovat relevantní a přesný obsah toho, co lidé často hledají. Pokud si nejste přesně jisti tím, jak najít ta správná klíčová slova, využijte šikovné pomocníky, které práci udělají za vás. Řeč je například o nástroji Google Ads nebo programu Keyword.io., které vám jednoduše ukážou, jaká spojení či konkrétní slova jsou nejvíce hledaná a používaná. Poté už jen stačí tato klíčová slova zaintegrovat do textu a vytvořit atraktivní popis, který přitáhne pozornost.
3. Dejte druhým lidem důvod ke sledování
Youtubeři mají plné ruce se sháněním nových followerů, přitom to nejcennější mají přímo před nosem. Velmi důležitou roli hrají právě současní sledující a jejich angažovanost ve formě reakcí. YouTube hodnotí kvalitu videa podle následujících údajů:
- Čas sledování: Celkový počet minut, po které lidé sledovali vaše videa
- Sdílení: Jak často bylo vaše video sdíleno s dalšími platformami jako například sociální média
- Počet likes: Kolik zvednutých palců vaše video dostane
- Počet dislikes: Kolik obrácených palců vaše video dostane
- Počet komentářů: Kolik lidí okomentovalo vaše video
Čím pozitivnější jsou tyto metriky, tím výše se vaše video při vyhledávání umístí. Pokud se tedy budete dostatečně věnovat se svým dosavadním followerům, tak máte velkou šanci, že se vaše fanouškovská základna rozroste ještě rychleji.
4. Nezapomeňte na CTA
Vyšší sledovanost vám také může zaručit správné využívání CTA (call to action). Dnes tento prvek můžete vidět ve většině nahraných videí, což má své opodstatnění. Je důležité brát v potaz, že ne všichni diváci na obsah reagují okamžitě – některé je potřeba trošku více namotivovat a postrčit. K tomu velmi dobře poslouží výše zmíněný nástroj, který jasně informuje sledující o tom, co mají po skončení videa dělat. CTA může mít mnoho forem – můžete diváky vyzvat k ohodnocení videa, přihlášení k odběru, sledování na Instagramu, Facebooku a dalších sociálních sítích. Vaše videa se tak mohou rychle rozšířit i na další platformy, kde mohou zaujmout další a další uživatele.
5. Pracujte s vhodnými grafickými programy
Lidský mozek věnuje pozornost pouze těm objektům, které se líbí našim očím – jinými slovy: Vizuálně přitažlivé video, je video sledované. Pokud necháme content stranou, velice důležitou roli hraje právě grafická úprava videa a jeho kvalita. Od toho se odvíjí celkový počet minut sledování videa stejně jako počet reakcí a sdílení. Jestliže vaše video nezaujme do prvních 20 sekund, divák rychle najde křížek a video zavírá. K zvýšení svých šancí budete potřebovat vhodné nástroje – v případě YouTube dobré editační video programy. Mezi nejlépe hodnocené programy v roce 2019 patří například Adobe Premiere Pro CC, Apple Final Cut Pro X nebo Cyberlink Powerdirector. U všech těchto programů je zkušební verze zdarma, což pro vás znamená čas na trénink a osvojení základních funkcí. Časová investice se však velmi rychle zúročí v kvalitně zpracovaná videa, která vám mohou přitáhnout nějaký ten lajk či sdílení navíc.
Vykročte směle mezi uživatele YouTube a osvojte si základní youtuberské dovednosti. Ať už jste začátečníci nebo pokročilí, tyto tipy na vylepšení reputace vašeho video kanálu by se vám při tvorbě strategie mohly hodit.
Připravila: Petra Pruden