Zatímco filmový průmysl je dnes výhradně v rukou lidských herců, změnu by mohla přinést budoucí filmová hvězda, robotka Erica. Její japonští tvůrci se ji rozhodli obsadit v japonském sci-fi filmu, jehož natáčení se bude dokončovat příští rok v Evropě. Erica se tak stane vůbec prvním lidsky vypadajícím gynoidem, který ztvární hlavní filmovou postavu.
Magazín
Roboti se již prokázali jako velmi šikovní pomocníci v mnoha oborech. Díky nim je výroba efektivnější, úklid rychlejší, testování bezpečnější, medicína pokročilejší a takto bychom mohli pokračovat i dále. Své uplatnění postupně nachází i v dalších sférách, možná trochu méně obvyklých. Příkladem je filmový průmysl.
Roboti ve filmech
Roboty jsme mohli vidět na filmových plátnech už mnohokrát – vždy se ovšem jednalo o počítačem zpracované simulace, ve kterých byli roboti pouze pomyslní. A diváci si takové filmy nepochybně zamilovali. Strážci vesmíru, Terminátor či Pacific Rim mohou sloužit jako ukázkový příklad. Pravdou ovšem je, že se nikdy nejednalo o samostatně hrající a fyzicky hmatatelné roboty. To však chtěl Hiroshi Ishiguro, ředitel laboratoře inteligentních robotů na japonské Ósacké univerzitě, jednou pro vždy změnit.
Již od roku 2000 se Ishiguro snaží zkonstruovat robota, který by připomínal lidský obraz natolik, že byste při krátké interakci ani nepostřehli, že to není člověk. Při jeho tvorbě se proto pečlivě soustředil na každý malý detail, který by dokázal překlenout propast mezi fyzickým obrazem robota a člověka.
Seznamte se s inteligentní robotkou Ericou
A po dlouhých letech snažení Hiroshi Ishiguro dokončil svůj úkol. Jeho výtvorem je krásná Erica, která má podobu gynoida (androida ženského pohlaví). A právě Erica bude mít úkol, jako ještě žádný robot nikdy neměl – hrát roli ve filmu. Magazín The Hollywood Reporter uvádí, že příští rok vypukne natáčení minimalistického sci-fi filmu, ve kterém si Erica zahraje hlavní postavu. Ač toho o scénáři a zápletce moc nevíme, hlavní linie se bude týkat vědce a jeho experimentu s lidskou DNA, který Erice pomůže uniknout z laboratoře.
Zatímco děj ještě zcela odhalen není, tvůrci Ericy se časopisu People svěřili s tím, že už nyní robotce pomáhají s přípravou. Podle nich je zcela klíčové, aby svoji roli zvládla dokonale zahrát a napodobila lidské emoce, jak jen to bude možné. I tak to bude ovšem velká výzva. Není divu, že pro natáčení bylo vybráno rekordních 70 milionů dolarů.
„U jiných hereckých postupů herci do svých rolí zapojují vlastní životní zkušenosti. Erica ale žádné nemá. Pro hraní své role byla vytvořena od nuly. Její pohyby a emoce jsme museli simulovat prostřednictvím sezení s lidmi, kde se například ovládala rychlost jejích pohybů, mluvilo se o jejích pocitech a učilo se ji vyvíjet charakter a řeč těla,“ vysvětluje scénárista Sam Knoze.
Erica je koláží třiceti žen
Pokud vás zpráva o robotce Erice zaujala, pak vás jistě také zajímá, jak takový gynoid vypadá. Už nyní se na videích můžeme přesvědčit, že Erica má tvář opravdové modelky. Podle čeho vybrali tvůrci její vzhled? „Použili jsme fotografie 30 krásných žen, smíchali jejich rysy a průměr každé z nich jsme použili pro navrhování jednotlivých rysů jako je nos, oči a podobně,“ zasvěcuje zvědavé novináře do procesu vývoje Ishiguro. Podle něj je Erica zároveň nejinteligentnějším a nejkrásnějším robotem současnosti. A co víc, už nyní má svůj vlastní profil na filmovém webu IMDb, kde má na svém kontě již uvedenou první filmovou roli.
Tvůrce si s etikou hlavu neláme
Otázka, která se zde u tohoto tématu přímo nabízí, se týká etické stránky věci. I přestože roboti ve službách a výrobě si získali mnoho příznivců, nelze opomínat ani ostrou kritiku směřující ke střetu o konkurenci robotů. Ohledně robotky Ericy se tak rozvířila debata na téma, jak lidští herci přijmou fakt, že hlavní roli hraje robot a zda nezašli japonští tvůrci až příliš daleko.
Ishiguro v rozhovoru pro Guardian uvedl, že v prosazování androidů nevidí žádný etický problém a vysvětluje: „Nejprve musíme přijmout, že roboti jsou součástí naší společnosti a poté pro ně vytvořit trh. Pokud tohle nezvládneme, pak nebude mít žádný smysl vést konverzaci o etice.“ Ishiguro následně dodal, že roboti jsou v podstatě takovým zrcadlem pro lepší porozumění sobě samých. „U robotů vidíme lidské vlastnosti a začneme přemýšlet o skutečné povaze lidského srdce, touze, vědomí a záměru,“ říká Ishiguro.
Co na to odborník? Zeptali jsme se českého inženýra robotiky
Erica se svojí rolí přináší velké změny, které budou mít nepochybně dopad nejen na filmový průmysl, ale také na celosvětové vnímání robotů ve společnosti. Na odborný názor jsme se zeptali inženýra robotiky Jiřího Václava.
Z aktuálních statistik a průzkumů se dozvídáme, že se lidé po boku robotů cítí spíše ohroženi. Spatřujete u robotů ve filmu etický problém či konflikt?
Základní specifikem dnešní robotizace je syntaxe programu. Může být krátká, dlouhá, špatná, dobrá. Vždy se bavím o podmínkách, které jsou pevně dané a stroj vždy koná dle podmínek syntaxe.
Ať je to mixér nebo robotka Erika, je to pouze program, který zpracovává striktně programovou posloupnost. Dnes není nutno se robotů bát. Až jednou si robot bude uvědomovat sám sebe (tj. bude mít "duši"), pak bych se začal bát. Doufám, že k tomu nikdy nedojde, protože to bude konec známé civilizace. Já mám problém s tím, že se ze strojů dělají humanoidy.
Jak podle Vás přijmou lidé robotku Ericu jako hlavní filmovou postavu?
Asijské státy asi dobře, ale Evropa má jinak nastavené sociální vnímání společnosti. Neumím předvídat, není to má disciplína.
Hrají roli v otázce přijetí také kulturní rozdíly? Například, že v Japonsku je soužití s roboty více akceptováno než třeba v Evropě?
Lze se domnívat, že vaše odpověď v otázce je správně.
Myslíte si, že podobná budoucnost, tedy obsazování robotů do rolí ve filmu, čeká i Česko?
Doufám, že se to nestane. Myslím, že bychom měli umět rozlišit způsob užívání robotizace, digitalizace. Již dnes se lidé schovávají za digitální identitu a reální svět se začíná stávat jejich noční můrou. Jestli necháme postoupit úroveň robotizace do sociálně citlivých oblastí, bude velice těžké udržet sociální úroveň, která je již na hraně. Každá oblast, kde se neuváženě používá zdroj, je v čase transformována, a to chtě či nechtě.
Určitě bych nezapomněl na fakt, že evoluce nás postavila na pomyslnou špici v řetězci a my sami sebe digitalizací životů degradujeme. Jestli s tím něco neuděláme, přijdeme o základní lidský pud, a to sdružování neboli rodina.
Kdy se dočkáme premiéry?
Přestože zatím nebylo oznámeno jméno režiséra ani představitelů dalších hereckých rolí, už nyní víme, že některé z filmových scén byly natočeny minulý rok v Japonsku. Zbytek filmu má podle zahraničních zdrojů vzniknout v červnu příštího roku v Evropě. Pokud vše půjde podle plánu, tak se již za několik měsíců dočkáme ochutnávky v podobě traileru, abychom mohli posoudit, zda se rozpočet 70 milionů dolaru opravdu vyplatil.
Připravila: Petra Pruden