CoolClub pro IT odborníky

80 % času stráví kurýr hledáním správného vchodu a čekáním na majitele balíčků. České robotické auto to chce změnit

Co byste řekli na robotické auto, které vám doveze objednané zboží až pod nos – na místo a hlavně v čas, který si předem zvolíte? Splnění takového přání se vydal naproti Jan Najvárek, CEO českého start-upu BringAuto. Jak takové autonomní vozidlo vypadá, co od něj očekávat a kdy bude v provozu? Čtěte v rozhovoru s Janem Najvárkem.

 

CoolDialog

 

Věděli jste, že 80 % času stráví kurýr hledáním správného vchodu a čekáním na majitele balíčků? Řešení, jak se vyhnout patáliím s doručováním zboží, zkrátit dobu čekání a ušetřit peníze, je blíže, než se může na první pohled může zdát.

S inovativní myšlenkou totiž přišel Jan Najvárek, spoluzakladatel společnosti Artin & Roboauto, který se směle pustil do projektu BringAuto. Jeho cílem je vývoj robotické vozidla, které bude doručovat lidem zboží, jež si objednali přes e-shop.

Jak bude celý proces vypadat? Zákazník dostane SMS s potvrzením místa a času, kam robotické vozidlo přijede. Pomocí kódu si pak zákazník odemkne výdejní box - rychle a bez čekání. V aktuálním plánu bude zatím robotické auto řídit kurýr, v budoucnu by ale celý proces doručování mělo zvládnout auto samo.

Jak se tento projekt zrodil, jak je robotické vozidlo designované a jak funguje? Na všechny otázky nám odpovídá CEO projektu BringAuto Jan Najvárek.

 

 

Pane Najvárku, kdy a jak vlastně vznikl váš projekt BringAuto? Na co se zaměřuje a co bylo hlavní motivací k založení tohoto inovativního start-upu? 

Celý projekt vznikl v roce 2019. Uvažoval jsem, která oblast naší e-commerce tlačí a problém doručení zásilek vypadl jako hodně palčivý. V Česku máme hodně rozvinutý prodej zboží přes internet, v podstatě už tehdy bylo úzkým místem doprava – prostě už nebylo dost lidí, kteří by rozváželi zásilky. Proto začaly být úspěšné služby typu Zásilkovna a nebo výdejní boxy. A přitom optimálním řešením je, aby zákazník nikam nemusel chodit, aby mu zásilka byla dovezena až domů. Dlouhodobým řešením tedy je to automatizovat.

 

 

Být kurýrem není naplňující

Co je podle vás největší problém současných kurýrních služeb? A jak může BringAuto tyto problémy vyřešit?

Jak jsem již zmiňoval dříve – lidi. Jednak to není práce, kterou by většina považovala za kreativní a naplňující, za vrchol kariéry. Ne vždy má kurýr dobou náladu a prozákaznický přístup. A náš průmysl a služby mají poptávku po pracovnících větší, než trh umí nabídnout. Dříve či později tuto práci zajistí autonomní roboti. A my chceme, abychom v Česku byli mezi prvními.

 

Prozradíte nám, jak probíhá vývoj autonomních aut? 

Vývoj autonomních aut je složitý a drahý. Je to velmi obtížný úkol, na kterém se dneska „pálí“ spousta peněz. Vyvíjí se senzory, metody AI i samotný hardware pro výpočty. Co rok dva máme lepší senzory, výkonnější počítače pro neuronové sítě. Ohromné výdaje stojí testování, vznikla celá oblast realistické simulace, virtuálně se dnes najezdí mnohem více než v realitě.

 

Setkali jste se během testování s nějakými překážkami? 

Stále to nikdo nemá vyřešené do konce, pořád jsou situace, které autonomní algoritmy nezvládnou – různé nestandardní situace na silnicích, složité křižovatky, stojící auta na silnici, opravy, objížďky.

 

Čemu věříte vy?

Čemu věříme my, je kombinace částečné autonomie a vzdáleného řízení s lidským řidičem, které pak dokáže pokrýt 100 % případů – když si řídicí algoritmus neví rady, situaci vyřeší člověk.

 

Jak si čtenáři mohou takové autonomní auto představit?  

Je to klasické vozidlo, které ale musí být navíc vybaveno tzv. drive-by-wire boxem, tzn. aby bylo řiditelné počítačem. A pak samozřejmě celou sadu senzorů, radar, lidar, kamery. Plus výkonný počítač. Jsou různé přístupy, jak s k autonomii postavit, jeden směr má základ skenování okolí laserovým radarem (LIDAR), který dodává velmi přesné informace, co v okolí auta je. Druhý přístup zase využívá jen vizuální informace z kamer a spoléhá spíše na desítku neuronové sítí, které rozpoznají jednotlivé věci v okolí. To je například přístup Tesly.

Na jakém principu funguje dovážka balíků a jejich vyzvednutí?

Co se týče dovozu balíčků, tam je to obdobné výdejním boxům, které dneska vidíte u obchodů či na jiných frekventovaných místech. Jenom náš výdejní box však dojede k vám, nikam za ním nemusíte. My se soustředíme na to, jak co nejlépe dát zákazníkovi informaci, kde zásilka je a kdy ji může očekávat před domem – tak, aby si ji vyzvedl co nejrychleji a my zvýšili efektivitu rozvozu.

 

U takové revoluční myšlenky mnoho z nás určitě napadne, jak je to s legislativou? Jaké předpisy musí robotické vozidlo splnit, aby se mohlo dostat do ulic?

Zatím legislativa neumožňuje provoz autonomních aut či vzdáleně řízených. Proto se nyní primárně soustředíme na uzavřené oblasti jako tovární areály, kampusy atp., kde pravidla neudává vyhláška, ale samotný majitel. Chceme ale, aby se naše roboti dostali i na ulici, byť jen na výjimku v rámci místně omezených pilotů – tak, jak to dneska probíhá v např. USA.

 

Prozradil byste nám, jak je to s řidičem auta? Je nutná jeho přítomnost, nebo si auto dokáže s dovážkou poradit zcela samo?

Nyní po veřejných cestách jezdíme s auty, které ještě řídí řidič, ale jinak je proces předání zásilky stejný jako u robota – žádné hledání balíčku v zavazadlovém prostoru, žádná interakce s řidičem.

 

Doposud jsme se zaměřili na robotická vozidla a rozvoj balíčků. Dala by se využít také pro jiné účely?

Určitě, máme v hlavě různé jiné varianty, jako například pojízdný prodejní automat nanuků, nápojů či jiného drobného zboží. V zahraničí už jezdí např. KFC se svým fast food. Další varianta je průmyslová varianta na převážení zboží v továrnách, už za sebou máme pilotní provoz v chemickém závodě pro převoz vzorků z výroby. V době COVIDové jsme i přišli s variantou na dezinfekci veřejného prostředí – Sprayer.

 

Na závěr bych se ráda zeptala, co je vaším cílem či vizí z hlediska vývoje autonomních aut v BringAuto?

Naší vizí je automatizace last mile delivery (rozvoz zboží koncovým zákazníkům) – tak, aby lidé nemuseli dělat kurýra, ale mohli se věnovat zajímavější a tvořivější práci. A aby zákazníci mohli dostat své zboží rychle a v době, kdy se jim to hodí (večer, o víkendu).

 

Jan Najvárek

Jan Najvárek je úspěšný český podnikatel, spoluzakladatel firmy Roboauto (vývoj a řízení robotických vozidel) a Artin (vývoj softwarů). Díky studiu kybernetiky na Fakultě elektroniky a komunikačních technologiích dokázal uplatnit své znalosti ve svých dosavadních firmách a zároveň rozjet i nový projekt, který se zaměřuje koncept robotické last delivery – BringAuto.

„Automatizace a robotika je mým celoživotním zájmem. Pevně věřím, že jednoduché a opakující se úkony nepatří lidem, ale strojům. Věnujme lidský čas věcem, které jsou kreativní a které lidi baví.“

Projekt BringAuto má za sebou slibný start, a ještě slibnější budoucnost. Už v roce 2021 spustí firma sérii pilotních projektů teleoperovaných či autonomních robotů v kampusech, industriálních parcích a jiných oblastech, kde lze tuto technologii nasadit. V roce 2022 plánuje Najvárek vyzkoušet vozidla na rozvoz balíčků, prodej věcí (automat) či hlídání objektů. 

 

 

Připravila: Petra Pruden

Foto: archiv Jana Najvárka; bringauto.com