CoolClub pro IT odborníky

Budujte Employer Branding, sníží náborové náklady až o 43 %

02.11.2020

Z módního slova na základní strategický prvek, který hraje roli v každé společnosti – to je employer brand, jenž se dotýká všech oblastí fungování podniku. Od náboru a firemní kultury až po well-being zaměstnanců a jejich produktivitu. V každém případě je atraktivní employer brand velká konkurenční výhoda, o kterou byste se neměli nechat připravit. Kdo by se měl na rozvíjení employer brandu podílet a proč je to důležité? 

 

HRstack

 

Budování a rozvíjení employer brandu se stalo trendem, na který se soustředí mnoho společností po celém světě. A to nejen proto, aby zůstaly konkurenceschopné, ale také proto, aby získaly nejlepší talenty na trhu práce. Koncept, který mnozí považovali pouze za módní marketingový termín, se stává základním prvkem strategie každé společnosti. Nyní 72 % náborových lídrů z celého světa souhlasí s tím, že značka zaměstnavatele má významný dopad na přijímání zaměstnanců, a ještě významnější vliv na úspěch podniku.

 

Co je Employer Branding

Employer brand (neboli značku zaměstnavatele) můžeme vnímat jako pověst firmy na trhu, kterou určují současní, ale také bývalí, zaměstnanci. Jsou to právě oni, kteří do světa vysílají zprávu (ať už sepsáním recenze, komunikací s ostatními nebo v internetové diskuzi), co si o zaměstnavateli myslí a jak jej vnímají.

Dobrý Employer Branding pomáhá přilákat a udržet si kvalitní zaměstnance, kteří jsou rozhodující pro úspěch a růst firmy. Naopak špatný Employer Branding může mít negativní dopad na nábor a ztížit hledání talentů. Abychom definici udělali zajímavější, na pomoc si vezmeme pár aktuálních statistik. Čísla ze statistic hovoří jasně:

  • 50 % uchazečů řeklo, že by nepracovalo pro společnost se špatnou pověstí, i kdyby nabízela nadstandardní podmínky.
  • 75 % uchazečů o zaměstnání hledá informace o firemní kultuře ještě před tím, než se do výběrového řízení vůbec přihlásí.
  • 84 % kandidátů by zvažovalo opuštění stávajícího zaměstnavatele, pokud by obdrželo pracovní nabídku od společnosti s lepší reputací.

 

 

Důležitost Employer Brandingu

Pojďme se podívat na další statistiky. Proč je Employer Branding důležitý a co všechno ovlivňuje?

 

Snížení nákladů na nábor

Podle průzkumů LinkedIn platí společnost s atraktivním employer brandingem za nábor o 43 % méně.

Proč? Protože díky atraktivní značce zaměstnavatele nemusí tolik investovat do reklamních a marketingových kampaní, které mají za cíl rozšiřovat brand awarness (povědomí o značce). Zkrátka a jednoduše, kandidáti o vás už ví a sami si vás najdou.

 

Reputace má větší váhu než peníze

V našem minulém článku jsme psali o populárních zaměstnaneckých benefitech. A své prvenství si jednoznačně stále drží vysoký plat. Pravdou ovšem je, že ne vždycky dají lidé přednost penězům. Důležitou roli hrají také jiné faktory – a jedním z nich je dobrý Employer Branding. CareerBuilder uvádí, že 67 % kandidátů by v zásadě přijalo nižší plat, pokud by mohli pracovat pro společnost s dobrými referencemi.

 

Vzbuzení zájmu potenciálních uchazečů

Neuvěřitelných 78 % lidí se podívá na reputaci společnosti ještě před tím, než se začne ucházet o zaměstnání. Překvapuje vás tato informace? V dnešní době je vše online. Lidé si dokážou dohledat nejrůznější informace na webu, a to včetně negativních feedbacků nebo stížností na vaši společnost.

Proto je velmi důležité, abyste vybudovali reprezentativní značku zaměstnavatele, a to nejen v rámci osobní komunikace se zaměstnanci, ale také na platformách sociálních médií (Facebook, Twitter, Instagram a LinkedIn). Jsou to právě sociální sítě, kde lidé často zjišťují informace o firmě, a hledají nové pracovní příležitosti. Statistiky říkají, že až 73 % osob ve věku 18–34 let našlo svou poslední práci prostřednictvím sociálních médií.

TIP: O efektivitě náboru na sociálních sítích jsme také psali v minulém článku.

 

Přilákání kvalifikovanějších uchazečů

Na závěr tu máme poslední zajímavou statistiku. Atraktivní Employer Branding dokáže získat až o 50 % více kvalifikovaných uchazečů. Značka zaměstnavatele hraje ještě klíčovější roli ve vysoce konkurenčních odvětvích, kde se u kandidátů očekává speciální sada dovedností. A právě v těchto sektorech je potřeba mít konkurenční výhodu v podobě vynikající reputace, která posune vaši společnost o krok dopředu.

V každém případě platí skutečnost, že s dobrým Employer Brandingem ušetříte čas a peníze hledáním kvalifikovaných kandidátů, kteří vyhovují vašim kritériím. I když budování dobré reputace společnosti je běh na dlouhou trať, je to investice, která se nepochybně vyplatí.

 

 

Kdo by se měl podílet na employer brandingu?

Na základě definice employer brandingu si možná myslíte, že hlavním iniciátorem v rozvíjení značky zaměstnavatele, budou zaměstnanci z HR oddělení. I když je to částečně pravda, velkou roli zde hrají i další klíčoví hráči – marketingové oddělení a vedení společnosti.

 

Oddělení HR

Jak jsme již výše zmínili, pracovníci HR jsou v budování dobré reputace společnosti nanejvýš důležití. A to proto, že jejich náplň práce je úzce spojena s hledáním kandidátů, náborem, angažováním zaměstnanců a jejich udržením. Jsou to často hlavní, a možná někdy jediné, persony, se kterými se potenciální uchazeči potkávají. 

 

Vedení společnosti

I když je vedení společnosti pravděpodobně velmi vytíženo a zaneprázdněno, rozvíjení employer brandu by mělo být i v jejich zájmu. I manažeři by měli přiložit ruku k dílu a zjišťovat zájmy a potřeby svých podřízených. Krom toho se mohou výrazně podílet na utváření firemní kultury, která je v procesu budování employer brandingu nadmíru důležitá.

 

Marketingové oddělení

Snahy oddělení HR a vedení společnosti by měly být jednoznačně podpořeny pomocí marketingového týmu. Ten se postará o to, aby značka vypadala dobře na trhu práce, v médiích, na veřejnosti či na sociálních sítích. Jeho cílem je sdílet takové zprávy, kampaně nebo reklamy, které budou kladně reprezentovat poslání společnosti, cíle, úspěchy nebo unikátní firemní kulturu.

 

Employer Branding vždycky byl a vždycky bude o dobrý vztazích – to je jeho esenciální podstata. Krokem číslo jedna je péče o své současné zaměstnance, kteří jsou tím nejdůležitějším a nejdůvěryhodnějším zdrojem zkušeností s firmou v roli zaměstnavatele. Společnosti, které nesou status atraktivního zaměstnavatele, pak mohou čerpat z celé škály výše zmíněných výhod a získat úspěch, který je posune před konkurenci.

 

 

Připravila: Petra Pruden