CoolClub pro IT odborníky

“Díky blockchain technologii může každý balíček kávy nést vlastní informaci,” říká programátor Václav Faltus o své pražírně.

21.08.2020

Kariérní cesta může nabrat mnoho směrů. Své o tom ví Václav Faltus, který přesedlal z IT do gastro sféry. Co ho přimělo vydat se na dráhu profesionálního pražiče kávy? A jak spojuje know-how z IT s kávovým oborem? 

 

CoolDialog

 

Změna kariéry není dnes nic zvláštního. Podle statistik změní každý druhý zaměstnanec práci v průměru jednou za pět let – a nebojí se ani vykročit nohou do zcela jiných odvětví. Lidé se již neváhají ozvat, říct si o lepší platové podmínky, anebo jít zcela novou cestou, která je bude z profesního hlediska více naplňovat.

Příkladem té poslední možnosti je Václav Faltus, který začínal v oblasti IT jako programátor. Tvůrce webových stránek se po pár letech přesunul do oblasti gastra. Dnes je z něj profesionální pražič kávy a se svojí společností Zlaté zrnko má v plánu prorazit i v zahraničí. O své pozoruhodné kariérní cestě i o tom, co ho k této velké změně zaměstnání vedlo, si povídal s Petrou Pruden.

 

 

 

Řekněte nám, jaké byly vaše počátky kariéry v IT? Čemu konkrétně jste se věnoval?

Začínal som tvorbou webstránok s príchodom internetu v roku 1997, kedy som si zaregistroval prvé domény a o rok už som mal vlastný server, kde som prevádzkoval portály ako recepty.sk, mobilmania.sk, pc.sk, zoznamko.sk. Ja som robil najmä webdizajn a kamarát programoval Php+Mysql. Na základe dopytu po webhostingu sme začali poskytovať tieto služby na doméne www.nic.sk a táto služba a firma funguje dodnes.

 

Můžete nám prozradit, co vás na profesi IT specialisty bavilo nejvíce?

Tešilo ma, že to, čo vytvorím je hneď online a môžu to vidieť a používať mnohí ľudia. Okrem webdizajnu som sa venoval aj ľahšiemu programovaniu v php a správe serverov. Popri tom som plnil so súrodencami web recepty.ska a dodnes spravujem zoznamovací portál zoznamko.sk.

 

Proč zrovna tyto portály? Oba jsou z hlediska tématu a obsahu zcela odlišné. Co bylo tím hlavním námětem?

V roku 1997 kedy začali vznikať internetové portály som myslel, že by bolo pohodlné hľadať recepty na internete a nie v knihách. Študoval som v Rimini na Boloňskej univerzite, ale chcel som si nájsť priateľku zo Slovenska s podobnými hodnotami ako mám ja, preto som založil takú zoznamku.

 

Říkáte, že práci v IT jste měl rád. Co vás tedy přimělo odejít a věnovat se pražení kávy?

V kancelárii sme mali vždy kávovar a skúšali sme všetky dostupné kávy. Niekedy nám chutili, inokedy nie, ale nevedeli sme prečo. Chcel som získať a predávať kávu, ktorá by každému chutila. A tak som požiadal kamaráta, aby doviezol nejakú kávu z Kolumbie odkial vozil čokoládu. Žial aj táto káva nebola dobrá, bola už zvetraná a tak som pochopil, že musím kávu napražiť, aby bola čerstvá.

 

Takže váš odchod z IT sféry motivovala touha dělat lepší kávu, nebo za tím bylo ještě něco jiného?

Bola to iba túžba poznať a dodávať kávu, ktorá každému zachutí.

 

Existuje podle vás nějaké know-how či návyky, které jste si přenesl z IT do oblasti gastra?

Áno, samozrejme, celý informačný systém pražiarne máme online aj sklady a pokladnice v predajniach, vieme tak do našich predajní na dennej bázen pražiť a dodávať kávu podľa predajov. Taktiež e-shop a digitálny marketing nám veľmi pomáha v predajoch online.

 

 

Co považujete za svůj největší kariérní úspěch v obou oblastech?

To, že som vytvoril službu a produkt, ktorý si zákazníci obľúbili a vracajú sa ho kupovať. Opakovaný nákup a objednávka je najlepšia referencia.

 

V tiskové zprávě Zlaté zrnko je uvedeno, že velký úspěch máte právě s personalizovanou etiketou, na kterou si zákazník může dát vlastní text podle přání. Jak vznikl tento nápad?

Keď som počas koronakrízy ponúkal kávu bývalým spolužiakom v diskusnej skupine sa niekto opýtal, či nemám kávu Anna pre jeho manželku.

Keďže si e-shop spravujeme sami a rovnako vyrábame etikety, už o hodinu bola možnosť na eshope si vybrať vlastné meno kávy. A zákazníci to ihned začali využívať.

Naše kávové zmesi máme pomenované podľa Shakespearových postáv, čiže mená na etiketách sme už mali a tak personalizácia bola najjednoduchším riešením ako urobiť náš produkt osobnejší.

 

Můžete našim čtenářům prozradit, jaké plány či vize máte do budoucna s vaší profesí pražení kávy? Aktuálně působíte hlavně v Česku a na Slovensku, toužíte zamířit i do zahraničí?

Áno, rád by som zistil, aká káva chutí v okolitých krajinách, aby sme mohli vybrať a napražiť kávu, ktorá zachutí aj v Nemecku, Anglicku apod. Chute ľudí aj spôsoby prípravy kávy sú rôzne, preto praženie podľa požiadaviek trhu je veľmi dôležité. Ako ITčkar by som chcel zaviesť úplnú vystopovateľnosť každého balíčku kávy s informáciou o pôvode kávy, dátumoch zberu, presunu do Európy, praženia, balenia.

 

Jaká technologie či jaké prostředky jsou potřeba k tomu, aby každý balíček kávy mohl nést vlastní informaci? 

Je to blockchain technológia – databáza, v našom prípade reťazec informácií o našich produktoch od rastu, zberu až po zabalenie napraženej kávy.

 

Panu Faltusovi děkujeme a přejeme mu mnoho úspěchů v jeho kariéře. Pokud patříte mezi milovníky kávy a pražení Václava Faltuse vás zaujalo, nezapomeňte se podívat na webové stránky Zlaté zrnko, kde najdete příběh vzniku jeho značky i originální kávové produkty. 

 

Věděli jste, že kávovníky pomáhají zlepšit pracovní prostředí? Ty "hi-tech" daly dokonce vzniknout českému start-upu Greenest Company. Čtěte v našem exkluzivním rozhovoru!

Číst článek

 

 

Připravila: Petra Pruden