Club

Dobrý marketing předchází dobrá pověst, tvrdí marketingový/PR tým CoolPeople

Jestliže platí, že žijeme v době onlinové, pak každý, kdo chce být vidět, musí umět ve vodách onlinu nejen plavat, ale také zazářit. A občas i zariskovat. Jak se z nezkušeného stát lídrem, který ve svém segmentu určuje trend, ví třeba marketingový tým společnosti CoolPeople.

 

CoolNovinky

 

Když v dubnu 2019 nastupoval Vilém Terich jako Marketingový specialista do CoolPeople, ocitl se takřka na zelené louce. O existenci a síle PR či marketingových nástrojů ve společnosti sice věděli, ale jak vytvořit dostatečnou a efektivní digitální stopu, už ne. To chtěla společnost změnit nejen kvůli vnímání značky, ale zejména kvůli dosahu. „Společnost je na trhu už 13 let, ročně roste v desítkách procent. Přesto jsme do letošního jara do marketingu nijak nešlápli, nejvíce spolupracovníků a kontraktorů k nám přicházelo na základě reference,“ říká Alena Čálková z PR týmu společnosti a šéfredaktorka CoolClub webu pro IT odborníky. „Samozřejmě nás takové nástupy těší nejvíc, nicméně jsme chtěli oslovit i cílovou skupinu lidí, která nás ještě neznala. Až po těch 13 letech na trhu jsme si řekli, že je čas opřít se do marketingu a dosáhnout ještě lepších výsledků díky nástrojům, které umí věci, jimž může v dnešní době člověk těžko konkurovat.“

 

Jak se netočit v kruhu

Do té doby byla společnost (zčásti) aktivní na třech nejznámějších sociálních sítích, ale v poměru s aktivitou dnešní sítě fungovaly tak z 10 %: obsah byl nárazový, nepravidelný a neefektivní – publikum nebylo čím zaujmout, kam odvádět, ani jak měřit. „Věděli jsme, že dnešní doba přeje sociálním sítím jako je Facebook, Instagram nebo LinkedIn, ale nevěděli jsme, jak lidi zaujmout, jak vytvářet dobrý obsah, potažmo jak s publikem dál pracovat. Občas jsme vypublikovali nějakou fotku nebo zprávu, ale to samozřejmě nestačí. Proto jsme si řekli, že je čas vytvořit v CoolPeople kvalitní PR/Marketingový tým, který by odpovídal požadavkům dnešní doby,“ popisuje situaci Čálková. „Dnes vidím, jak jsme se točili v kruhu, ledacos jsem se od kolegy naučila. Řekla bych, že jsme se předtím věnovali spíše offlinu a nutno říct, že před těmi sedmi lety, kdy jsme si s PR nejvíce pohrávali, to situaci na trhu docela odpovídalo, ještě nevládly sociální sítě a my vydávali svůj vlastní tištěný časopis I_Ty++. Tiskli jsme letáky, lepili samolepky, nabízeli školení, dokonce jsme pořádali Miss IT, což byl velký projekt (a nakonec dorazil i Leoš Mareš :-). Ale doba se změnila, offline zůstal off-line a otěže převzal online svět. A my jako firma zabývající se oborem IT a technologiemi, nemohli zůstat pozadu.“

 

 

Šlápnout do digitálu

Proč? „Marketing je důležitým nástrojem pro brand a jeho komunikaci směrem ven k cílové skupině,“ vysvětluje šéf marketingu společnosti Vilém Terich. „U nás to můžeme základně rozdělit na Brand Awareness (znalost značky u cílové skupiny) a Brand Building (budování brandu), plus výkonovou část marketingu. Dnešní doba, je digitální a vyvíjí se velmi rychlým tempem. V minulosti to byly letáky, dnes to jsou ve zkratce online nástroje. Proto je důležité nejen nezůstat stát na místě, ale přemýšlet napřed. Možnosti jsou rozsáhlé a je třeba je využívat naplno. Já osobně vidím jako hlavní aspekt pro udržení se v ringu flexibilitu a dynamiku. Bez nich žádného pokroku nedosáhnete, protože změny jsou na denním pořádku.“

Je to právě Vilém Terich, kdo působí v CoolPeople jako CMO a komplexně se stará o marketingovou komunikaci. „Věnujeme se primárně digitálnímu odvětví a TTL - Through The Line (integrované marketingové komunikaci),“ upřesňuje. „Nastoupil jsem na pozici marketingového specialisty a hned od začátku jsem pociťoval dynamický postup nejen na našich projektech, ale díky novým výzvám i u sebe. Během půlroku se nám podařilo dát dohromady brandovou komunikaci, vstoupit do digitálního prostředí, realizovat několik úspěšných projektů, úspěšných kampaní, a stát se tím, kdo udává trend v oboru. Velkým feedbackem pro mě je, že jsme vidět u naší cílové skupiny, ve společnosti a u konkurence. Jako lídr pracovního trhu vytváříme standardy, které ostatní kopírují nebo kritizují podle toho, nakolik jsou schopni s nimi udržet krok. Těší mě, když se setkávám s pozitivními i negativními komentáři na mou práci, to k tomu patří. Nedávno jsem se účastnil konference jednoho velkého poskytovatele platformy sociální sítě, kterou aktivně využíváme, a náš obsah byl použit jako názorná ukázka toho, jakou cestou se vydat. Popravdě jsem nečekal, že se dostaneme takhle daleko za tak krátkou dobu. Dnes působíme napříč kanály digitálního marketingu a využíváme naplno jejich potenciál.“

 

Vilém Terich, šéf PR a marketingu CoolPeople

 

Nezapomenout na analog

Alena Čálková má v týmu na starosti kompletní chod informačního webu pro IT odborníky. „Vedu CoolClub, kde nejen IT odborníkům přinášíme pravidelně každý týden zajímavé články, rozhovory, recenze a tipy. CoolClub tvoří redakční rada o sedmi redaktorech, žen i mužů, a každý svým stylem autenticky zpracovává zajímavá témata nejen z oblasti IT. Velkým tématem dneška je třeba umělá inteligence. Musím říct, že toto téma vyvolává velký ohlas. Do redakce nám chodí spousta reakcí, pozitivních i negativních, protože spousta lidí se umělé inteligence bojí a představuje si pod tím pojmem scény z Čapkova R.U.R. Stoupající trend čtenosti webu nám říká, že se naší redakci dílo daří. Jsme za to moc rádi, pracujeme s těmi nejpovolanějšími, máme třeba kolegu, který vystudoval IT, živí se psaním a žije v Thajsku, takže jeho reportáž o digitálním nomádství je skutečně věrohodná.“

Kromě webu má Alena Čálková na starosti i „analogové PR“: „Říkám tomu analogové PR, ale jsou to v podstatě věci, které nejsou digi a jsou na místě v rámci poděkování a slušných, férových vztahů. Například všem našim kontraktorům dáváme tzv. Starter Kit, tedy balíček věcí do začátku na nové pracovní pozici. Velký úspěch měl také náš vlastní energy drink, jehož distribuce však v rámci limitované edice skončila a nahradila ho ekologická znovu plnitelná lahev. Z pohledu běžného spotřebitele je to možná klišé, ale pro nás je důležité, aby naši kontraktoři věděli, že si jich vážíme a pokud jim k dobrému servisu a férovým službám můžeme přidat i maličkost ve formě takové podpory, pak to rozhodně budeme dělat. Razíme heslo, že si zaslouží víc.“

 

Alena Čálková, PR manažerka/šéfredaktorka webu CoolClub

 

Transformovat bannery i portál

Marketingový a PR tým doplňuje copywriterka a autorka bannerů nabízených pracovních pozic, Barbora Šťastná. „Jsem copywriter a tvůrce bannerů pracovních pozic, moje práce však zahrnuje i tvorbu a překlady spousty jiných marketingových textů. Společnost CoolPeople je na pracovních pozicích založena, proto považuji za velmi důležité, aby vše, co je napsané, mělo dobrou formu a dávalo smysl. Z mého pohledu je vývoj v oblasti textařiny znát všeobecně - značky staví své brandy na příbězích, a dobře napsaný text je něco, co každý pozná na první pohled. Jsem ráda, že i my jdeme tímhle směrem,“ říká Šťastná.

Kromě toho má „na triku“ například i transformaci vlastního pracovního portálu společnosti. „Za svůj největší dosavadní úspěch považuji transformaci cooljobs.cz a sjednocení pracovních nabídek. Oceňuji všeobecnou spolupráci týmu napříč městy i zeměmi, všichni pracují na tom, aby vše, co děláme, na sobě mělo punc CoolPeople. A je vidět, že to, co děláme, děláme dobře.“ Jestli něco Báru ve své pozici překvapilo, byla to různorodost pozic, které jsou v CoolPeople schopni obsadit. „A určitě taky jejich ohromné množství. Na všem pracuje neskutečné množství lidí, kteří svou práci dělají na 110 %. Je super vidět, jak je díky tomu firma dynamická, úspěšná, a to jde ruku v ruce s marketingem,“ tvrdí Šťastná. „Vše je totiž o dobře vybudovaném brandu. Z osobní zkušenosti vím, že není lepší vizitka, než když se mě někdo zeptá na název firmy, kde pracuji, a pak následně pozitivně zareaguje. Dobré reklamní kampaně jsou totiž jedna věc, ale pověst, která vás předchází na základě reálných čísel a výsledků, ta je podle mě nenahraditelná.”

 

Barbora Šťastná, copywriterka/kreativní manažerka PB

 

Marketing není kouzlo 

S tím souhlasí i Vilém Terich a poukazuje na klíčové části nastavené firemní strategie: „Nesmírně si vážím dynamické, flexibilní a pečlivé práce našeho týmu i celého týmu zaměstnanců CoolPeople. A zejména pak veliké podpory ze strany zakladatele a majitele firmy Milana Čálka. Ten je exemplárním příkladem toho, že testovat nové věci se vyplatí. Máme za sebou projekty, které se nám podařilo i nepodařilo rozjet, byly více či méně úspěšné, nebo třeba neměly vůbec žádný úspěch. Ale v rámci testování a efektivního nastavení marketingové strategie bylo důležité je zkusit. Díky tomu jsme už dnes tam, kde jsme. V současné době optimalizujeme nastavené procesy a pracujeme na vývoji dalších, hlavně inovativních projektů.“

Dobře nastavené a zvládnutelné PR/Marketing firmám podle Tericha jednoznačně pomáhá: „Znamená to mít jasně dané cíle a plány, které jsou vidět, je o nich slyšet, neschovávají se a navyšují obrat společnosti. Dost často se však podceňuje marketingová funkčnost. Setkáte se s názory, že marketing v dnešní době není potřeba, což je ale totální nesmysl. Bez něj byste byla zapomenutá firma, která sice vydělává právě teď na své stávající klientele, ale jak dlouho? Ustrnete v čase, obzvláště při dnešním rychlém vývoji. Jak se říká: Chytrému napověz ... a dál už to znáte. Naopak bych nepřeceňoval rychlost návratnosti investic na úkor vývoje a kvality. Marketing není kouzlo, ale nástroj pro podporu funkčnosti zdravé firmy.“