CoolClub pro IT odborníky

7 TED Talks, které z vás udělají lepšího leadera

15.08.2022

Máte chuť na vzdělávání? Ať už jste HR manažer, vedoucí pobočky nebo máte na starosti vedení svého týmu, tyhle inspirativní proslovy vám dají novou perspektivu a podněty ke zlepšení svých dovedností. Objevte 7 „jak“ se stát lepším leaderem.

 

HRstack

 

Chcete ve svém týmu dosáhnout určitých cílů a efektivních kroků? Následující tipy na inspirativní videa zkušených odborníků vám poradí nejen to, jak jich dosáhnout, ale zároveň dávají i šanci posunout a posílit skills a motivaci jednotlivých členů týmu. Efektivní leadership? Víme, jak na to!

 

Jak se stát inspirativnějším leaderem

Pokud lídři nejsou schopni nadchnout a inspirovat své kolegy a podřízené, efektivita a motivovanost týmu se vytrácí. Simon Sinek, autor bestsellerů New York Times Start with Why a Leaders Eat Last, v tomto TED Talk vysvětluje koncept „Golden Circle“.

Většina lídrů se zaměřuje na otázku „co“ – tedy co jejich tým potřebuje udělat. Jiní lídři se zaměřují na otázku „jak“. Inspirativní lídři ale vždy začínají s „proč“. Komunikují smysl všech úkolů a projektů od toho nejzákladnějšího, aby tým plně chápal jejich vizi. Jakmile znají smysl, dokážou své úkoly dotahovat do konce s větší chuti, a navíc jsou produktivnější.

Video: How great leaders inspire action 

 

Jak dosáhnout své vize

Když se manažer dostane do své funkce, jen málo kdy má tendenci čeřit vody hned na začátku. Nechtějí dělat problémy, ani si komplikovat vztahy s kolegy. To obvykle vede k jedné věci: status quo.

V tomto TED Talku se Patti Dobrowolski podělí o to, jak může kreslení vést k úspěšné budoucnosti. Její metoda založená na neurovědě využívá sílu myšlení k vytvoření nové vize. Jakmile tento obrázek máme v mysli (a na papíře), získáme konkrétnější představu, jaké kroky pro tento cíl udělat.

A co víc, věda říká, že kreslení vizí vytváří v mozku serotonin, který zvyšuje kreativitu a umožňuje nám přicházet s inovativnějšími nápady. Vyzkoušíte to taky?

Video: Draw Your Future

 

 

Jak komunikovat důležité věci 

Dnes už není nikdo, kdo by neznal příběh o třech malých prasátkách. Prasátka jsou připravena opustit domov a postavit si vlastní domeček. První ho vybudovalo ze slámy, druhé ze dřeva, třetí z cihel. Třetímu prasátku sice stavba zabrala nejvíce práce a času, ale jeho píle se nakonec vyplatila.

Příběhy (od pohádek po moderní vyprávění) slouží jako skvělá pomůcka pro vysvětlování konceptů všeho druhu. Vtahují nás do děje, inspirují nás, učí nás nové věci. Díky příběhům dokážeme chápat věci v souvislostech a také si poznatky lépe zapamatovat. Ve vaší manažerské pozici by se vám síla příběhu mohla obzvlášť hodit.

Video: Storytelling: How to tell a leader from a manager

 

Jak vzbudit zájem v prezentacích

Ach, to mluvení na veřejnosti. Při pomyšlení se veřejné prezentace se vám možná už teď potí dlaně, zrychluje srdeční tep a svírá žaludek. Do toho ještě musíte řešit oříšek: jak zaujmout publikum a co udělat pro to, aby vás pochopili. 

V tomto TED Talk Chris Anderson vysvětluje, že „myšlenky jsou nejmocnější silou lidské kultury“ a jako řečníci je naším hlavním úkolem zasít nejdůležitější myšlenku sdělení do myslí našeho publika. Vezměte si například prezentaci o novém softwaru. Než svému publiku  řeknete, jak ho používat, musí jasně porozumět hodnotě, kterou technologie přináší.

Anderson tento princip popisuje jako „one major idea“. Abyste měli úspěšnou prezentaci, musíte ji postavit na té nejdůležitější myšlence, zasadit ji do kontextu a uvést příklady. Více skvělých tipů o tom, jak správně prezentovat, se dozvíte ve videu níže.   

Video: TED’s secret to great public speaking

 

 

Jak motivovat druhé

Co motivuje zaměstnance? Mnoho z vás jistě jako první napadnou peníze, jiné zase povýšení. Jak se brzy dozvíte, odpověď ale není takhle černobílá. Dan Ariely diskutuje o rozdílu mezi smysluplnou prací a sisyfovským stavem – nekonečným koloběhem práce beze smyslu.

Co udělat proto, aby zaměstnanci měli motivaci dělat svou práci dobře a poctivě? Jak je povzbudit k tomu, aby je práce uspokojovala a pracovní úkoly plnili s radostí? Jaké podmínky jim musíte poskytnout? Dan Ariely demonstruje odpovědi na zajímavém výzkumu, jehož výsledky vás zaručeně překvapí. 

 Video: What makes us feel good about our work?

 

Jak mluvit s druhými

Každý leader musí mít v malíčku jednu klíčovou schopnost, a tou je komunikace. Jak se ale říká, prostoru pro zlepšení není nikdy dost. Celeste Headlee vám odhalí základní problémy, kvůli kterým narážíme při konverzací do zdi, a poradí, co dělat proto, abychom se stali lepšími konverzačními partnery. Všechny tipy, které vám prezentátorka sdělí, můžete uvést rovnou do praxe!

Poslechněte si 10 zásadních pravidel, která vám pomohou vypilovat konverzační schopnosti k dokonalosti. Stanete se lepším posluchačem i empatickým společníkem pro řešení problémů. 

Video: 10 Ways to Have a Better Conversation

 

Jaké vést v době plné nejistot

Být manažerem během krize, jako byla pandemie covidu nebo válka na Ukrajině, představuje nemalou výzvu – obzvlášť pro nové manažery. Nyní více než kdy jindy potřebují manažeři projevit svému týmu soucit a empatii. Pojďte se vydat na exkurzi do lidské psychologie a zjistit, jak nejistota ovlivňuje naše chování. Díky tomu budete vědět, jakým způsobem jednat se svým týmem a co udělat proto, abyste ho v práci maximálně podpořili.

Video: How Uncertainty Affects Us

 

Připravila: Petra Pruden