Uživatelé seznamovacích platforem podali žalobu na byznysmodel aplikací jako je Tinder, Hinge, Plenty of Fish a další. Chtějí zjistit, zda nejsou oběťmi psychologicky manipulativních funkcí a algoritmů, namísto předestíraného spojování lidí.
Magazín
Šest uživatelů známých online seznamek se rozhodlo rozkrýt pravdu. Podali žalobu na Match Group, vlastníka hned několika datovacích aplikací. Jaké používají platformy algoritmy a nejde zde o záměrné využití manipulativních technik?
Uživatelé seznamovacích platforem využili letošní den sv. Valentýna k podání žaloby zaměřující se na byznysmodel aplikací jako je Tinder, Hinge, Plenty of Fish a další. Mají podezření ze zneužití psychologicky manipulativními funkcemi seznamovacích platforem, které místo předestíraného spojování lidí vyvolává programovou závislost.
Láska za 600 milionů dolarů
Zkoumáním obvinění a celkovým případem se bude zabývat americký federální soud v Kalifornii. Za cíl si kladou zjistit, jestli Match Group udržuje své uživatele a předplatitele na svých platformách prostřednictvím vědomého porušováním práv o ochraně spotřebitelů.
Americká firma sídlící v texaském Dallasu jen za uplynulý rok vydělala asi 600 milionů dolarů, tedy 14 miliard korun a utržila 3,3 miliardy dolarů, cca 76 miliard korun. To už je pořádný balík lásky, co říkáte?
U soudu se tak utkají zástupci uživatelů seznamovacích aplikací s právníky společnosti, která provozuje největší online seznamky na světě. Spor se zaměří na fungování byznysmodelu těchto seznamek a na to, zda jejich algoritmy záměrně vyvolávají v uživatelích závislost.
Nutí je tak platit za předplatné, a to i bez ohledu na slibované nalezení partnera. Jinými slovy, cílem žaloby je přijít na případné neetické praktiky těchto platforem, které zneužívají lidskou touhu po lásce a partnerství pro vlastní obohacení.
Žalovaná strana se zatím brání výroky o tom, že se snaží pouze o to dát dohromady ty správné lidi. Oříšek tkví v tom, že jejich nabídka je sice v základu zdarma, ale nabízí i prémiové varianty slibující násobně vyšší šance na setkání s tím pravým. Za ně si ovšem musíte i násobně připlatit.
Tajemný Tinder
Ať už spor dopadne jakkoliv, uživatelé zcela jistě ocení, že si někdo konečně posvítí na principy seznamovacích aplikací. Především tolik opěvovaný Tinder, dominantní hráč na trhu, je zahalen mlhou tajemství a nezpřístupňuje žádné informace, ani o svém fungování, ani žádné jiné.
Uživatelé by si zasloužili znát alespoň nějaká data, z nichž bylo možné vyvodit, jak ovlivňuje seznamovací scénu.
80 % mužů soupeří o méně atraktivních 22 % žen
Existuje studie, která zkoumala vyhlídky mužů na Tinderu na základě žen, které jim vyjádří své sympatie lajkem. Studie přišla s výsledkem, že nejméně atraktivních 80 procent mužů soupeří o méně atraktivních 22 procent žen, zatímco na druhé straně 78 procent atraktivnějších žen soupeří o nejatraktivnějších 20 procent mužů.
Uznejte sami, není na čase zjistit, jak tomu skutečně je a toto sdělení vyvrátit či potvrdit?
Připravila: Petra Sauerová