CoolClub pro IT odborníky

Auta s vlastním pohonem od Yandexu urazila 1,6 milionu kilometrů

09.02.2020

Ruský technický gigant Yandex testuje autonomní vozidla na veřejných silnicích. Od prosince 2017 už auta ujela přes 1,6 milionu kilometrů. Co je nejnáročnější součástí technologie autonomních vozidel a co všechno teď auta trénují?

 

Magazín

 

Ruský technický gigant Yandex testuje autonomní vozidla na veřejných silnicích od prosince 2017, počínaje Moskvou a poté expanzí do ruského Innopolis a Skolkovo a také do Las Vegas. Zhruba rok poté, co společnost uvedla první evropskou generaci robotaxi, Yandex nyní oznámil, že její auta urazila na veřejných silnicích milion mil. Minulý rok to bylo přitom 100 000 mil v dubnu 2019 a 500 000 mil v srpnu 2019. Auta nyní jezdí každý týden přes 80 000 mil, což je téměř dvojnásobek týdenních mil než v roce 2018.

 

Naučit auto předvídat lidi

Nejnáročnější součástí technologie s vlastním pohonem je předpovídání lidského chování, uvedl v předchozím prohlášení vedoucí divize s vlastním pohonem Yandex Dmitrij Polishchuk. Je snazší řídit, když je provoz slabý a téměř všichni v okolí dodržují dopravní pravidla. Jakmile je provoz těžší, řidiči změní své chování, porušují pravidla častěji a celá situace na silnici se stává méně a méně předvídatelnou. Nyní se učí autonomní vozidla lépe se vypořádat s touto dynamikou a připravit se na tyto druhy výzev, ať už se objeví kdekoli.

Stojí za zmínku, že Yandex zaostává za Waymem, de facto lídrem v autonomním segmentu řízení s dosud zaznamenanými více než 10 miliony autonomních mil a 10 miliardami simulací. Naopak GM Cruise obecně věří, že je na druhém místě v počtu najetých kilometrů, s asi 450.000 autonomních mil najetých v Kalifornii, a to podle zprávy podané státním ministerstvem motorových vozidel.

 

 

Oznámení společnosti Yandex však podtrhuje akcelerující tempo jejího úsilí o autonomní řízení. Pouhé měsíce poté, co společnost oznámila, že otevře místní pobočku v Tel Avivu a rozšíří svou globální flotilu bez řidičů na 100 automobilů, se ukázalo, že izraelské ministerstvo dopravy udělilo povolení k provozu v rušných oblastech mimo severní sousedství města. V souladu s rozšířením do provozu Yandex uvedl, že rozšíří i svůj vozový park v Tel Avivu na 10 vozidel.

 

Auto bez volantu

Práce na platformě Yandex začaly s vážností v roce 2016, kdy 120ti členný tým společnosti ohledně autonomního řízení začal sestavovat komponenty na podvozku Toyota Prius V. Výsledek, který vznikl, je do značné míry obvyklý, od mohutného počítačového vybavení pod trupem po střešní senzorovou výbavu sestávající ze tří Velodyne detekčních systémů, pěti kamer, osmi radarů a GPS.

V současné době malý tým v rámci Yandex handcrafts mapuje oblasti před nasazením, ale společnost očekává, že tento proces se v budoucnu stane víceméně automatickým. K dnešnímu dni Yandex říká, že jeho autonomní taxislužba poskytla tisíce jízd jak s, tak bez řidičů ve vozidle, kteří sledují průběh trasy (spolu s teleoperátory). A do čtyř let má společnost v úmyslu postavit auto bez volantu, které bude v určitých městech schopno řízení na úrovni člověka.

 

 

Je tu velká šance, že vůz bude postaven ve spolupráci s Hyundai Mobis. Yandex začátkem tohoto roku podepsal memorandum o porozumění se společností Hyundai s cílem vyvinout řídící systémy pro autonomní vozidla a uvést prototyp vozidla bez řidiče založeného na standardních výrobních modelech Hyundai nebo Kia. Společnosti v této době uvedly, že plánují vybudovat nový autonomní kontrolní systém jako out-of-the-box řešení určené pro výrobce automobilů, služby sdílení automobilů a taxi flotily.

 

Konkurence nespí

Yandex má konkurenci v Daimleru, který loni v létě získal povolení od čínské vlády, které mu umožnilo testovat autonomní automobily poháněné platformou Apollo Baidu na veřejných silnicích v Číně a ve hře je take Pekingský Pony.ai, který zvýšil rizikový kapitál o 264 milionů USD a začátkem dubna zahájil pilotní taxi bez řidiče v Guangzhou. Mezitím společnost Alphabet Waymo, která v prosinci 2018 spustila komerční taxislužbu bez řidiče, říká, že nyní obsluhuje více než 1 000 jezdců s flotilou více než 600 aut.

Společnost Startup Optimus Ride postavila v New Yorku malou autonomní vozidlovou flotilu, následovanou akvizicí společnosti Apple zaměřenou na Drive.ai, která expandovala do Arlingtonu v Texasu. Společnost Cruise testuje autonomní taxislužbu pro zaměstnance v San Franciscu a letos plánuje zahájení veřejné služby. Mezi další konkurenty patří Tesla, Zoox, Aptiv, May Mobility, Pronto.ai, Aurora a Nuro.

Podle marketingové firmy ABI bude v roce 2025 na silnici přítomno až 8 milionů aut bez řidiče a společnost Research and Markets předpokládá, že v USA bude v provozu přibližně 20 milionů autonomních aut do roku 2030.

 

 

Připravil: Radek Svoboda