Elon Musk představil ve studiích Warner Bros CA dlouho očekávaný vůz Cybercab. Ten má být prvním plně autonomním vozidlem bez volantu a pedálů. Proběhly i první jízdy, jaké Cybercab sklidil reakce?
Novinky
Elon Musk uspořádal velkolepou akci ve Warner Bros studiích k příležitosti představení prvního zcela autonomního vozidla bez volantu a pedálů, Cybercab. A opět připomněl, že se jedná o klíčový milník pro další rozvoj Tesly, s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích. Je tomu skutečně tak?
Představa o Cybercab
První zmínka o robotickém taxíku zazněla už v roce 2019. Tehdy Musk pomýšlel na možnost, která by umožnila proměnit jakýkoliv Tesla vůz v autonomní taxi. To by pak mohlo fungovat a vydělávat peníze svému majiteli ve chvílích, kdy by ho zrovna nepoužíval.
A jaká je skutečnost?
Teď už je jasné, že tento plán nevyšel, ale jaká je aktuální vize? Cybercab je dvoudveřové minivozidlo připomínající menší a uhlazenější Cybertruck. Vozidlo je skutečně kompletně bez volantu i pedálů a jeho dveře vás přivítají vyklopením se vzhůru, podobně jako tomu je u Modelu X. Muskův nový plán je snížit provozní náklady natolik, aby byl ještě ekonomičtější než jízda městskou hromadnou dopravou.
A ačkoliv Musk sám přiznal, že s ohledem na časové odhady bývá optimistický, uvedl, že by se Cybercab mohl začít vyrábět v roce 2026 nebo 2027.
Jaké je hodnocení první jízdy?
Hosté, které Elon Musk na své akci s názvem We, Robot přivítal, si dokonce mohli prototyp Cybercab vyzkoušet na vlastní kůži a projet se v něm. Co oni na to?
První jízda v plně elektrickém autonomním voze Tesla Cybercab přinesla smíšené dojmy. Vozidlem bylo možné se svést, ale v prostoru, které skutečné město pouze připomíná, přičemž ve skutečnosti nabízí kontrolované podmínky. Nebylo tak možné plně zhodnotit jeho chování v reálném městském provozu.
Autonomní funkce Cybercabu však vykazovaly slušnou úroveň povědomí o okolí, například bez problémů zastavil, když mu do cesty neočekávaně vpadla osoba.
Design vozu je skutečně minimalistický. Největší senzací je absence volantu a pedálů. Jinak se vnitřní uspořádání nese klasicky v duchu známého Tesla stylu, se zaměřením na masivní dotykový displej a prostornou kabinu, která je i přes malé rozměry vozu pohodlná.
Na druhou stranu, jízda odhalila i několik potenciálních problémů. Cybercab působí poměrně opatrně, za čímž ale může stát nedokončený software. Stále tak není jasné, jak by vůz reagoval v méně předvídatelném prostředí skutečného města.
Absence jakýchkoli manuálních ovládacích prvků vyvolává otázky ohledně bezpečnosti, zejména v případě softwarových chyb, jako je to u systému Full Self Driving, který podle zkušeností s jinými modely Tesly dělá nevyzpytatelné chyby. Celkově Cybercab fungoval hladce v kontrolovaném prostředí, ale zůstává nejisté, zda by mohl bezpečně a spolehlivě fungovat i v běžném městském provozu bez jakékoliv možnosti zásahu člověka.
Připravila: Petra Sauerová
Foto: Facebook; Tesla.com