Tesla plánuje na rok 2025 rozšíření svého autonomního systému Full Self-Driving (FSD) do Evropy a Číny. Systém dosud fungoval pouze v Severní Americe. Spuštění vozů pro Evropu však závisí na schválení regulačních orgánů.
Novinky
Co umí Full Self-Driving? Systém FSD zvládá samostatné řízení ve městě i na dálnicích. Zatím však stále podléhá neustálému dohledu řidiče, spadá tedy do druhé úrovně autonomie. Pro srovnání, například Mercedes má schválenou již třetí úroveň, při níž může vozidlo za určitých podmínek jezdit zcela bez dozoru.
Kdy dorazí do Evropy?
Tesla plánuje spuštění FSD v Evropě a zároveň Číně během prvního čtvrtletí roku 2025. Musk očekává, že potřebná povolení získá do konce roku 2024, je však známý svými optimistickými odhady, tudíž není jisté, že se tak skutečně stane.
FSD jako klíč k inovacím
Full Self-Driving je v rozvoji autonomní technologie Tesly významným krokem . Musk dokonce věří, že bue FSD základním kamenem pro budoucnost Tesly jako technologického lídra. Na rzdíl od současného systému Autopilot je FSD výrazně pokročilejší.
Sliby o plné autonomii a budoucnost robotaxi
Elon Musk již od roku 2016 slibuje, že Tesla přinese plně autonomní řízení. Ačkoliv Tesla na technologii neustále pracuje, stále je před ní dlouhá cesta. V plánu je také spuštění robotických taxíků, což je projekt, který Musk opakovaně odkládá. Představení tohoto robotaxi je nyní naplánováno na říjen 2024, ale spuštění na trh může trvat ještě několik let.
Konkurence nezahálí
Tesla není jedinou společností, která pracuje na autonomních vozidlech. V USA už například firma Waymo, patřící do skupiny Alphabet (Google), provozuje robotická taxi ve vybraných lokalitách. Podobnou službu nabízí i čínská společnost Pony.ai na domácím trhu.
Ekonomická situace Tesly
Navzdory pokrokům v technologii se Tesla potýká s finančními problémy. Ve druhém čtvrtletí letošního roku klesl čistý zisk firmy o 45 %, což je druhý po sobě jdoucí pokles. Tržby však překvapivě rostly, což naznačuje, že Tesla nadále udržuje vysokou poptávku po svých vozech, i když čelí tvrdé konkurenci na trhu elektromobilů, zejména v Číně.