CoolClub pro IT odborníky

Na tři domácnosti jedno auto? Sdílená ekonomika v holandském sousedství Merwede

09.03.2020

Problém husté dopravy a nadbytku aut trápí řadu měst po celém světě. S originálním řešením přišlo město Utrecht v Nizozemsku, které v sousedství Merwede testuje politiku sdílených kol a automobilů. V rámci snížení emisí nabízí čtvrť pouze jedno auto na tři domácnosti, což má podle architektů snížit potřebu řídit automobil a podpořit koncept sdílení namísto vlastnictví.

 

Magazín

 

Dopravní zácpa, troubící auta a neustálé čekání – taková je situace na mnoha silnicích a důležitých dopravních uzlech. Na vozovkách v rámci Evropské unie je v oběhu přibližně 308,3 milionů motorových vozidel, což je více než jedno auto pro každé dva Evropany. Není divu, že mnoho zemí se chce od této statistiky odtrhnout a vydat se cestou ochrany životního prostředí, a tím tedy eliminovat nadbytek aut. Tuto cestu si zvolili také obyvatelé nizozemského města Utrecht, kteří pochopili, že pulzující centrum a kolony aut nikomu neprospívají.

 

Nizozemský Utrecht jde cestou snížení emisí a redukce dopravy

S hustou dopravou bojuje tato holandská metropole už mnoho let – Utrecht je totiž čtvrtým největším městem v Nizozemsku a zároveň ústředním dopravním uzlem, jenž je věčně zacpaný. Podle společnosti Diepeveen se navíc jedná o jedno z nejrychleji rostoucích měst v zemi a úředníci očekávají, že do roku 2040 přibude dalších 100 000 nových obyvatel.

Na základě těchto informací asi nikoho nepřekvapí, že motivace redukovat vydatnou dopravu je více než velká. Už v roce 1965 se Utrecht pokusil několikrát uzavřít ulice v centru města a vyzýval jeho obyvatele, aby více používali kola. To se také povedlo a Nizozemsko aktuálně patří ke státům, kde oblíbenost kola jako ekologického dopravního prostředku je na velice vysoké úrovni. Utrecht se nicméně rozhodnul podniknout ještě radikálnější krok, a to poskytnout svým obyvatelům sdílené automobily.

 

 

Utrechtská čtvrť Merwede poskytne svým obyvatelům sdílená auta

Sdílená auta budou k dispozici v nově navržené čtvrti s názvem Merwede. Tato rezidenční oblast se nachází v jihozápadní části Utrechtu a bude domovem přibližně 12 000 lidí. Při jejím navrhování se architekti zaměřili zejména na chodce, cyklisty a veřejnou dopravu, která zde bude úspěšně spojovat všechny části Nizozemska.

Obyvatelé Merwede budou mít k dispozici předem daný počet jízdních kol a aut, které budou moci volně využívat. Co je však důležité je fakt, že místo jednoho (nebo více) vozů na domácnost, bude mít Merwede pouze jedno auto pro každé tři domácnosti.

 

Podle architektů má čtvrť Merwede potenciál změnit mindset lidí

Pravdou je, že více než třetina z 1,3 milionů obyvatel Utrechtu jezdí na kole do práce i do centra města. Marco Broekman, architekt urbanistického plánu Merwede, však uvádí, že mnoho lidí v Nizozemsku se stále drží myšlenky vlastnictví rodinného domečku s jedním nebo dvěma auty. Tento mindset chtějí architekti pomocí nové čtvrti změnit – chtějí přimět lidi, aby přehodnotili svůj postoj a místo k vlastnictví inklinovali ke sdílení.

„Pomocí sdílených automobilů chceme nastavit správné podmínky pro to, aby lidé mohli změnit své chování; od frekventovaného využívání automobilů k udržitelnějšímu a zdravějšímu způsobu dopravy, “ dodává Marco. Marco Broekman však zdůrazňuje, že přeměna pouze jedné městské čtvrti nestačí. „Pokud není Utrecht opravdovým městem cyklistů, řízení automobilů bude stále populární.“

 „K přeměně Utrechtu na město bez aut nebo přinejmenším na město, kde řízení automobilů již není tak běžné, je nutná velká změna v nastavení mysli jeho obyvatel. Nová městská část Merwede je nicméně dobrým začátkem pro přechod od automobilů k cyklistice a od soukromého vlastnictví ke sdílení,“ vysvětluje Marco Broekman.

 

Sdílená ekonomika se stává trendem i v České republice

Nizozemsko v čele s Utrechtem však není jediným místem, kde se rozmáhá trend sdílené ekonomiky. I Česká republika si uvědomuje problém husté dopravy a znečištění. v Praze je podle statistik 1,1 milionu registrovaných aut, ale pouze 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. I kdyby všichni majitelé řidičského průkazu nasedli do svých automobilů, stále zbývá asi 400 tisíc aut navíc. Sdílení aut se v tomto případě vyloženě nabízí.

 

Faktem je, že ne každému se soukromé auto vyplatí. „Podle analýz je výhodnější auto sdílet než vlastnit, pokud žijete ve velkém městě a ročně ujedete do 10 tisíc kilometrů. Službu ocení zejména lidé, kteří bydlí na místech s dobrou dopravní obslužností, ale s problematickým parkováním. A také ti, kteří nepotřebují auto každý den,“ vysvětluje zakladatel organizace Autonapůl a předseda Asociace českého carsharingu, Stanislav Kutáček.

 

České podniky na carsharing zažívají rozkvět

Tento fakt pouze podpořil rozkvět podniků, které se specializují na „carsharing“. Současně se na trhu pohybují firmy jako je Car4Way, Autonapůl nebo AJO. A zatímco před 8 lety se na českých silnicích pohybovalo pouze devět sdílených aut, v roce 2019 už to bylo přes 700. Majitelé podniků carsharingu věří, že toto číslo ještě výrazně poroste.

„Naší ambicí je propojit všechna větší města. Dnes máme asi tisíc uživatelů, věříme, že za pět let budeme obsluhovat 20 tisíc zákazníků,“ říká Stanislav Kutáček. To však není všechno – ve větších městech se rovněž začíná objevovat hit peer to peer carsharing. Jedná se o službu, v rámci které si lidé půjčují navzájem svá vlastní auta, a to bez jakéhokoliv zprostředkovatele.

Příliš mnoho aut a rostoucí znečištění patří mezi dva hlavní důvody, proč má carsharing tolik příznivců a podporovatelů. Zvlášť ve větších městech a dopravních uzlech je hustá doprava vážný problém, který by mohl carsharing výrazně eliminovat. Vize do budoucna jsou v tomto odvětví více než slibné a všichni fanoušci zelených měst se jistě mají na co těšit – tato změna totiž výrazným způsobem ovlivní zdravý vývoj měst a výslednou ekologickou stopu.

 


Připravila: Petra Pruden