CoolClub pro IT odborníky

Sociální sítě hrají v náboru prim. Jak je využít efektivně? Inspirujte se od úspěšných!

Nábor se za poslední desetiletí drasticky změnil. Trh se stal silně konkurenční a firmy se o kvalifikované talenty doslova přetahují. A to jen umocnilo éru náboru přes sociální sítě. Přečtěte si, jaké benefity vám tato recruitment metoda může přinést. O své tipy se podělí i úspěšná sourcing manažerka společnosti CoolPeople Tereza Dvořáková, která využívá své sociální sítě při práci pravidelně a považuje tuto strategii za klíčovou.

 

HRstack

 

Studie CareerArc z roku 2021 uvádí, 92 % zaměstnavatelů využívá sociální sítě k hledání talentů. Není se čemu divit. Sociální sítě nabízí jednu z nejrychlejších a finančně nejefektivnějších cest, jak najít a najmout skvělé uchazeče. Dominují dokonce natolik, že předstihly další metody recruitmentu, jako jsou klasické inzeráty nebo doporučení zaměstnanců.  

 

Sociální sítě při náboru jsou nutností. Statistiky nelžou

To, že sociální sítě hrají v náboru prim, potvrzují i nejrůznější statistiky. Podívejte se, co ze svých výzkumů zjistily společnosti Jobvite, LinkedIn nebo Link Humans.

  • 78 % recruiterů očekává nárůst náborových aktivit na sociálních sítích (Jobvite).
  • 49 % profesionálů sleduje společnosti na sociálních sítích, aby měli informace o pracovních příležitostech (LinkedIn).
  • Téměř 40 milionů lidí hledá práci na LinkedIn každý týden (LinkedIn).
  • 81 % uchazečů o zaměstnání chce vidět pracovní příležitosti zveřejněné na Facebooku (Link Humans).

 

 

Proč zrovna sociální sítě? Tady jsou 3 skálopevné důvody

Využití sociálních médií při recruitmentu servíruje celou řad benefitů. Díky nim dokážete zajmout neuvěřitelně široký okruh lidí, a navíc máte prostor svou firmu odprezentovat a posilovat tím Employer Brand. Přečtěte si 3 důvody, proč byste měli být na sociálních sítích i vy.

 

  • Oslovíte i pasivní uchazeče o zaměstnání

Na sociálních sítích oslovíte celou řadu lidí. A to včetně těch, kteří pracovní příležitosti aktivně nehledají. Jsou to lidé, kteří nechodí na Jobs.cz a nekoukají po inzerátech. Pokud jim ale něco přijde pod ruku, podívají se, co nabízíte. Pasivních uchazečů o zaměstnání je drtivá většina a sociální sítě jsou perfektní cestou, jak se k nim dostat. 

 

  • Máte větší pravděpodobnost najít kvalifikované kandidáty

Díky sociálním sítím najdete nejen pasivní, ale také aktivní uchazeče na zaměstnání. Vaším cílem ale není najít jen ty, co hledají. Vaším cílem je najít ty, kteří splňují potřebné předpoklady pro vypsanou pozici. A přesně k tomu poslouží placené inzeráty na sociálních sítích.

Díky nim můžete zacílit na specifické publikum a najít pouze ty, kteří jsou skvělý „match“. Stačí do inzerátu zadat, co hledáte: specifické znalosti, dovednosti, zkušenosti a tak dále. O zbytek se postarají už algoritmy. 

 

  • Šetříte čas a peníze

Nábor je drahý a časově vyčerpávající. Když ale znáte ty správné metody, může to být hračka. Recruiteři, kteří k náboru využívají sociální média, obsazují pozice výrazně rychleji, a navíc neutratí tolik peněz. Důvodů, proč to tak je, je vícero.

Jeden jste se už dozvěděli výše – díky zacíleným inzerátům přitahujete kvalifikované kandidáty. Placená reklama na sociálních sítí je navíc levnější než publikování inzerátů na pracovních serverech. 

 

"Sdílení na sociálních sítích je takový nepřímý headhunting, který zkrátka a jednoduše funguje," říká Tereza Dvořáková, Sourcing manažerka CoolPeople 

 

Na téma náboru na sociálních sítích jsme vyzpovídali i úspěšnou sourcing manažerku Terezu Dvořákovou, která se podělí o své postřehy a praktické tipy.

 

Jedna z častých otázek je: Kde hledat uchazeče? Na první pohled se LinkedIn zdá jako jasná volba číslo 1. Pravdou ale je, že tato platforma nemusí fungovat pro všechny. Jaké médium vám na hiring nejlépe funguje a proč?

Velmi záleží na pozici. Pokud se jedná o juniornější pozice v rámci IT nebo pozice mimo IT sektor, tak často fungují sociální sítě Instagram a Facebook (skupiny). Jedná se o velmi silný nástroj pro sdílení nejen směrem k našim známým, ale i mimo naše kruhy.

Často se mi stává, že dostávám odpovědi typu: „Ahoj, kamarád je ajťák a hledá práci.“ nebo „Dobrý den, známý zahlédl na vašem Instagramu, že hledáte na pozici business analytik, a já mám za sebou rok praxe, bylo by možné získat více informací?“

V rámci seniornějších pozic je pak zaručená LinkedIn síť, kde je zpětná vazba sice občas delší a komunikace náročnější, ale zacílená na specifického, pracovně seniornějšího kandidáta. A pak jsou samozřejmě specifické pozice, kdy je to o kontaktech mimo sociální sítě.

 

Máte stanovenou nějakou strategii pro sdílení pracovních pozic na sociálních sítích? Podělila byste se taky o pár tipů?

Ano, v rámci společnosti CoolPeople máme nastavené strategie ve spolupráci s marketingovým týmem. Tvoříme bannery a videa, které mám k dispozici pro sdílení právě na mých sociálních sítích. Tip na sdílení je jednoduchý – buďte sami sebou, buďte hrdí na práci, kterou děláte, a dejte prostor pro komunikaci i lidem, které by mohla zajímat jiná pracovní nabídka. 

 

Teď jste zmínila to, co u vás funguje. Pojďme na to jít opačně a říct si, co naopak nefunguje. Co podle vás patří mezi nejčastější chyby při náboru na sociálních sítích?

To je celkem náročná otázka, protože záleží opět na pozici a na skupině lidí, na kterou cílíme. Dnes žijeme ve světě, kdy se na sociálních sítích objevuje spousta haterů, kterým se ani dobrou nabídkou nezavděčíme. Důležité je, aby sdílený obsah byl stručný a jasný.

Zároveň je dobré vyhodnotit, zda se tato pozice hodí na danou sociální síť (například jestli uvádět mzdu). Je to hodně individuální a jde o testování toho, co vám funguje. 

 

Prezentace a budování vlastního brandu je dnes již klíčovou součástí úspěšného recruitingu

 

Jaká je tedy podle vás nejčastější chyba?

Ale osobně je za mě nejčastější chyba ta, že spousta lidí na svých sociálních sítích nechce sdílet svou práci. Na jednu stranu chápu, že nechtějí své známé obtěžovat příspěvky o práci, ale na druhou stranu, pokud to člověk dělá s mírou a ukazuje, jak svou práci miluje a je hrdý na to, co dělá, tak si buduje hezký osobní brand, důvěryhodnost a dlouhodobý potenciál nových klientů/kandidátů. 

I když zrovna na nějaký příspěvek nikdo nezareaguje, neznamená to, že se vám neozve někdo za půl roku, že hledá práci. Podvědomě si pamatuje, že vy v této oblasti fungujete.

V oboru pracuji necelých 8 let a můžu říct, že se mi každý měsíc někdo ozve přirozenou cestou, zda nevím o nějaké zajímavé pracovní příležitosti. Funguje to ve všech oblastech (finance, cestování, stavebnictví atp.), tak proč by to nefungovalo právě u nejčastějšího a nejběžnějšího tématu „práce“.

 

Co je důležité proto, abyste přes sociální sítě přitáhla ty správné talenty?

Myslím si, že každý z nás má nějaký talent, takže každý kontakt se počítá. To, že se mi nebude hodit na pozici, kterou zrovna propaguji, neznamená, že mu nepředstavím jiné pracovní příležitosti a že jsem udělala nějakou chybu v prezentaci. Teď bych sama sobě s trochou humoru odpověděla „to je jednoduše takový nepřímý headhunting, který zkrátka a jednoduše funguje“.

Nicméně teď se budu opakovat, ale důležité je nabídku na sociálních sítích sdělovat jasně a stručně v pár bodech tak, abychom dali informaci, co by měl člověk umět a co jsme schopni mu za to nabídnout.

Když k tomu přidáte nějakou hezkou fotku nebo video, kde řeknete, koho hledáte, zaujmete širší publikum (a díky marketingu fotky a videa máme hezky zpracované a k dispozici). 

 

Na závěr bych se zeptala, jak vidíte budoucnost náboru přes sociální sítě v Česku? 

Věřím, že díky schopným lidem v recruitmentu se stanou sociální sítě nejsilnějším nástrojem. Právě společnost CoolPeople je toho zářným příkladem. Osobně si už nyní umím představit, že kdybych si za pár let založila například startupovou společnost v jakékoliv oblasti, tak obsadím volné židle právě skrze sociální sítě, případně za pomoci nějaké marketingové propagace, než abych dala několik tisíc za pracovní portály.

A co si budeme povídat, dnes máme všichni rádi pohodlí a na sociálních sítích trávíme dost času.

Je jednodušší na pracovní nabídku narazit v příjemném a známém prostředí nebo někoho oslovit, aby nám práci našel, než celé dny zkoumat pracovní portály a zoufale čekat na zpětnou reakci od firem, zda by tam měli zájem o pohovor či nikoliv.

Když se nám pak po měsíci ozvou, tak už pomalu ani nevíme, že jsme jim zaslali životopis.

 

 

Tip! Pokud chcete přijít na kloub tomu, jak se na sociálních platformách správně prezentovat a přitáhnout vhodné talenty, líbit se vám bude i náš rozhovor s Martinem Grau specialistou na nábor a employer branding.

 

 

Připravila: Petra Pruden

Foto: CoolPeople; Shutterstock