Umělá inteligence mění pravidla hry na sociálních sítích. Pochopily to i velké společnosti a podřídit se musel i Elon Musk. Jak se bude trend sociálních sítí vyvíjet v roce 2024?
Magazín
Loňský rok byl bez pochyby rokem AI a aktuálně nejznámější jazykový model ChatGPT se dokonce stal běžným standardem pracovní rutiny mnoha korporací. Umělá inteligence je zkrátka fenoménem, který se nevyplatí ignorovat. To si uvědomují i provozovatelé sociálních sítí.
AI vs. sociální média
A tak společnosti jako Meta A X Corp, dříve Twitter, si v roce 2023 začali sami pohrávat s vlastním pojetím AI a pravděpodobně s tím jen tak nepřestanou. Můžete tak s novým rokem 2024 očekávat na sociálních platformách mnoho novinek.
Ukázalo se , že mnoho uživatelů nepřichází na sociální média primárně s cílem konzumace obsahu kanálu příspěvků, ale především k vedení svých soukromých zpráv. Je proto možné, že se ten nejzajímavější obsah na Facebooku, Snapchatu, Instagramu nebo X přesune do privátní zóny a nebude už dále veřejně dostupný všem.
Meta na to reagovala už v únoru, kdy přišla s funkcí Channels. Tvůrci obsahu díky této „novince“ mohou odeslat stejnou zprávu do jednoho chatu s mnoha různými příjemci.
Sociální sítě pro chatování s robotem?
Snapchat na druhé straně zašel v roce 2023 ještě dál a svým uživatelům nabídl možnost konverzace přímo s robotem, tedy s variantou ChatGPT. Ve Snapchatu se připravují na možný trend toho, kdy uživatelé nebudou denně komunikovat už jen s rodinou a přáteli, ale také s umělou inteligencí.
AI ve zpracování Snapchatu nevypadá pouze jako internetový vyhledávač, ale spíše kamarád, který do konverzace dokáže přinést i třeba tip na seriál. Pokud se takové prolnutí sociální platformy s konverzačním robotem uchytí, bude to mít obrovský vliv na samotné fungování sítí, stejně jako i na způsob šíření zpravodajství či příjem z inzerce pro technologické společnosti.
S rokem 2023 vlivem umělé inteligence došlo na transformaci digitálních médií. To se dotklo mnoha oborů, a to i marketingu včetně náborových kampaní.
LinkedIn, profesní síť, je s umělou inteligencí poměrně bohatě provázaná. Její součástí je například automatizovaný filtr pro předvýběr odpovědí na pracovní inzerát.
A ačkoliv je u LinkedIn zapojení AI asi nejviditelnější, jejím využíváním se chlubí také Meta. A ani Google nechce zůstat pozadu, a tak zkouší nasadit konverzačního robota přímo do reklamního systému.
Uživatelé nebo inzerenti?
Zároveň v roce 2023 vyplynul na povrch takový paradox ve světě digitálních platforem. I když jednotlivá média stále více zlepšují své reklamní systémy prostřednictvím umělé inteligence, chystají se z byznysového hlediska na příjmy z inzerce spoléhat stále méně.
Důkazem toho je, že Meta, Snapchat i X loni zavedly možnost předplatného pro své uživatele, ti poté mohou mít své sociální sítě bez reklam. Především to lze pozorovat u sítě X, která napoví, jestli je ekonomicky udržitelnějším modelem spíše spoleh na platby od uživatelů než od inzerentů.
Muskův Grok
Elon Musk vkládá svou naději v alespoň částečné překrytí propadu reklamních příjmů bohatší nabídkou exkluzivních funkcí. Nejdražší model předplatného X, který uživatele měsíčně stojí šestnáct dolarů, tak dává americkým uživatelům sítě také přístup k novému chatbotovi Grok.
Toho vyvinula Muskova firma především s cílem odlišit svůj model od ChatGPT. Grok má být výjimečný oproti OpenAI nástroji, uhlazené jazykovému modelu, svou prostořekostí a možná až drzostí.
A tady se opět ukazuje, že lidé si platí předplatné sítě X ne kvůli interakci s lidskými uživateli, ale kvůli konverzaci s robotem. Přesto by i v roce 2024 měli z většiny tvořit obsah sociálních sítí stále lidé.
Připravila: Petra Sauerová