Club

Zapomenutý software, který inspiroval moderní svět a změnil dějiny IT. Přesto jste o něm nikdy neslyšeli

Co když jste v programování totální laik, a přesto dokážete snadno a bez předchozích zkušeností vytvořit vlastní software? Přesně k tomu slouží zlomový  počítačový nástroj, který před 32 lety zásadně změnil svět IT.

 

Magazín

 

A to jste o něm dost pravděpodobně dosud ani neslyšeli, tak schválně... Slyšeli jste někdy pojmu HyperCard? Jde o program spuštěný roku 1987, pomocí kterého dokáže i člověk nezasvěcený do složitého světa nul a jedniček vytvořit jiný vlastní program či aplikaci.

 

Programátorem i bez programování

Jeho název má své opodstatnění. Vývojář Bill Atkinson využil jakéhosi konceptu karet. Karty obsahují texty a obrázky nebo různé interaktivní prvky jako například tlačítka. A tyto karty lze mezi sebou propojovat. Výsledkem je pak „hromádka“ karet. Že vám to něco připomíná? Ano, na stejném či podobném principu fungují všechny ty populární on-line editory webových stránek, mezi které patří třeba hodně oblíbený Wix, a díky kterým zvládne přivést na svět vlastní jednoduché webovky policista, zdravotní sestřička, chirurg i obchodní ředitel. A kdokoliv jiný.

Prostřednictvím HyperCard jste tak mohli raz dva vytvořit funkční interaktivní software. Navíc bez tučných finačních rozpočtů. Nepotřebovali jste totiž ani jedinou korunu – používání bylo naprosto zdarma. A dokonce jste si mohli užít i trochu kódování – díky uživatelsky přívětivému programovacímu jazyku s příznačným názvem HyperTalk. Ten vám umožnil propojit nastavené funkce. Takže jste získali veškerou potřebnou výbavu k tomu, abyste i bez drahého profi týmu IT odborníků vdechli život svému vysněnému webovému projektu.

 

Vývojář a autor projektu Bill Atkinson

 

Inspirací i pro Apple

Program Hypercard se jednoduše stal bránou do světa programování a inspiroval celou generaci budoucích softwarových vývojářů. Vývojář původního „wiki“ softwaru – nadace pro Wikipedii – se nechal slyšet, že ho inspiroval právě Hypercard. Ke stejné inspiraci se přiznali i inženýři z technologického gigantu Apple. Je známé, že tamější projektoví manažeři se tehdy nestačili divit, kolik zaměstnanců používá HyperCard. Nebo také Samantha John, spolutvůrkyně projektu s názvem Hopscotch, který zábavnou formou učí děti programovat a vychovává tak budoucí programátory.

 

 

HyperCard pomáhal plnit sny. Díky němu jste svedli mnohem více než jenom postavit hezký web. Dával možnost spravovat inventář a klidně i celou společnost. Mohli jste vytvořit interaktivní příběh, vzdělávací systém nebo třeba počítačovou hru. Vpluli jste do světa programování s lehkostí, a zároveň s fascinujícímu možnostmi. HyperCard  dokonce ovládal některé části osvětlovacího systému dvou nejvyšších mrakodrapů na světě – takzvané Petronas Tower v Kuala Lumpur, hlavním městě Malajsie. Není divu, že HyperCard inspiroval a výrazně ovlivnil celý World Wide Web i jeden z prvních webových prohlížečů.

 

Petronas Tower, které šlo rozsvítit prostřednictvím HyperCard

 

Neslavný konec zapomenutého softwaru

V roce 2004 se však přestal aktualizovat. A od toho roku mu zcela přirozeně začal ujíždět vlak. Celý projekt je tedy už řadu let v IT nebi. I když se v minulosti objevily nějaké pokusy o jeho resuscitaci, asi z jakési nostalgie, dnes už vám původní web zobrazí pouze informace o tom, co byl Hypercard zač a jak se vyvíjel. Jestli ovšem chcete pocítit příjemnou nostalgii 90. let a vidět, jak tato v té době nadčasová softwarová aplikace vůbec vypadala, na zmíněném webu visí i video, které vám ukáže, jaké to v HyperCard tvořit. Dnes už sice působí úsměvně, pro někoho možná i směšně, ale přiznejme si, že tu jedinečnou devadesátkovou nostalgii milujeme všichni.

 

Sdílejte tento článek svým přátelům, ať se i oni dozvědí, co formovalo současnou podobu IT průmyslu.

 

 

Připravil: Petr Bartík