Digitalizace a proces automatizace zefektivní vaši práci tak, abyste se jako personalisté mohli zaměřovat na úkony, které potřebují vaši plnou pozornost. Jsou jimi candidate experience, strategie náboru nebo zkrátka péče o stávající zaměstnance a zbavíte se tak zbytečné a stereotypní administrativy. Jakými nástroji si tedy pomoci?
HRstack
Digitální recruitment nástroje by měly být vašimi největšími parťáky. Softwarové nebo online aplikace využívají technologie, které zefektivní nábor od začátku až do konce. Vy se tak vyhnete manuální administrativní práci a zaměříte se na to podstatné, na zkušenost uchazeče. S čím je možné pracovat?
ATS
Základním nástrojem je softwarová aplikace ATS nebo-li Applicant Tracking System, kterou by měl mít po ruce každý HRista. Pomůže vám totiž zjednodušit náborový proces prostřednictvím automatizace úkolů.
Tím se myslí zadávání pracovních pozic, plánování pohovorů, komunikace s kandidáty a další. Zkrátka se stará o celý recruitment proces, včetně shromažďování dat na jedno místo. Mezi ty nejznámější a nejoblíbenější se řadí například Recruitis, Recruitee nebo například Datacruit.
Sociální sítě
Super pomocníkem v rámci digitálního prostoru jsou, dnes ve velkém používané, sociální sítě. Nejprve je nutné se zamyslet nad cílovou skupinou, kterou se snažíte oslovit a až na základě toho vybrat adekvátní platformu.
K vyhledávání potenciálních kandidátů pak může sloužit LinkedIn, Twitter, Facebook, ale i Instagram. Mileniálové i generace Z už nyní očekává, že volné pozice najde právě na sociálních sítích, stejně jako i kulturu společnosti.
Budete-li o stávajících zaměstnancích přemýšlet jako o ambasadorech své společnosti a propojíte jejich činnost na social media s firmou, předáte tímto způsobem kulturu a hodnoty tím nejlepším způsobem. Zároveň dosáhnete toho, že se vám budou hlásit obdobně smýšlející kandidáti.
Umělá inteligence
Neustále skloňovaná umělá inteligence a jazykové modely jsou aktuálně největší inovací a trendem, nejen v náboru, za poslední dobu. Zatímco část HR profesionálů se obává o svou pozici, zbytek své přemýšlení již transformoval a rozhodl se nenechat si ujet vlak.
AI totiž neusiluje o vaši práci, ale chce se stát vaším pomocníkem, který vám ulehčí a zefektivní práci na maximum. Začlenění AI do náborového procesu prostřednictvím ATS vám umožní zkrátit čas strávený nad administrativou automatizací procesu. Pomůže vám například spárovat CV kandidáta s otevřenou pozicí nebo třeba prověřit CV na základě kritérií.
Kariérní web
Ačkoliv není za poslední dobu žádná zásadní změna v míře nezaměstnanosti, ta se drží poměrně stabilně, perou se personalisté o kandidáty s konkurencí i tak. A vyhrává pak ten, kdo uchazeči nabídne nejlepší zážitek.
Používá-li vaše společnost kariérní web, je to ta cesta, jak toho dosáhnout. A navíc budete mít jako personalista lepší kontrolu nad cestou kandidáta. Jisté je, že když uchazeči otevřou kariérní stránku, je to proto, že tak 85 % z nich chce reagovat na pozici a poslat CV. Proto je při její tvorbě nutné se vcítit právě do uchazečů a myslet na to, co hledá, a jak mu celou uživatelskou zkušenost zpříjemnit, jaké informace potřebuje.
Nesmí jich tam být příliš, abyste uchazeče nezahltili, ale ani moc málo, aby se dozvěděl informace, které jsou pro výběr jeho dalšího kariérního směru zásadní. Když už pak zjistí vše, co potřeboval a rozhodne se reagovat, musí mu být zřejmé, jak na to.
Zároveň pokud bude dotazník příliš dlouhý, můžete se spolehnout na to, že kandidát to pravděpodobně v polovině své snahy vzdá a ztratí zájem.
V případě, že vám kandidát reaguje prostřednictvím karierního webu, i když ho nyní nebudete moci přijmout, získáte jeho CV, které by se mohlo hodit třeba v budoucnosti. Využijte zkrátka tuto platformu na maximum a nezapomeňte ani na komunikaci s kandidáty, která je skrze kariérní portál možná.
Platforma pro videopohovory
Pátou platformou, kterou nelze opomenout, jsou i nástroje pro video pohovory. V dnešní době je už běžnou součástí recruitmentu, a vůbec HR oboru, že pohovory probíhají online formou, prostřednictvím videokonference.
Nejčastěji se osvědčily platformy jako Zoom, Google meet nebo Teams, které zároveň nabízí i další nástroje v rámci své aplikace, a tak si lze například ukládat soubory, chatovat nebo pracovat s kalendářem.
Chcete-li zlepšit svůj nábor a tuto část své práce pro sebe ulehčit nejen sobě, ale také ji zpříjemnit i z druhé strany uchazeči, pak byste měli zapracovat na komplexnosti a propojenosti systémů, které automatizují rutinní operace.
Začněte identifikací těch digitálních nástrojů, které vám budou vyhovovat, a zároveň mezi sebou komunikovat bez neustálého duplikování informací.
Připravila: Petra Sauerová