CoolClub pro IT odborníky

5 HR knih, které zvýší váš profesní kredit

13.12.2020

Patříte mezi ty, kteří na sebevzdělávání nedají dopustit? Připravili jsme pro vás 5 tipů na HR knihy, které vás odborně posunou dál. Výběr je určen pro všechny manažery, vedoucí týmů, personalisty i studenty personálního managementu, kteří uvítají nové postřehy, nápady a výzkumy vyhlášených českých odborníků.

 

HRstack

 

Sebevzdělání a seberozvoje není nikdy dost. Pokud jste si konečně ukořistili chvíli pro sebe, můžete sáhnout po některé z doporučených HR knížek. Každá z nich se zaměřuje na jiné téma, a přesto mají něco společného – sdělit všem personalistům, HR manažerům a další pracovníkům z této branže, jak být lepší v tom, co dělají.

 

1. Jak omezit fluktuaci a udržet si zaměstnance manažerskými nástroji – Vojtěch Bednář

Fluktuace limituje fungování společnosti, způsobuje nízkou motivaci zaměstnanců a v neposlední řadě také zvyšuje náklady na opakovaný nábor a zaškolování. To se firmě může pěkně prodražit, a to až do řádů stovek tisíc. A přesně na tento problém si posvítí zkušený sociolog Vojtěch Bednář, který v této publikaci shrnuje mnoho poznatků ze své praxe.

Dozvíte se například, proč zaměstnanci odcházejí, jaký způsob vedení a prostředí zaměstnance udrží, proč tolik záleží na předávání informací zaměstnancům, a také jak poznáme, zda se nám tato práce daří. To vše do detailu popisuje v kapitolách Opatření k omezení fluktuace a Taktiky k zastavení fluktuace. Nechybí ani názorné příklady skryté v příbězích, na kterých Bednář skvěle realitu ilustruje. HR manažeři tento titul nepochybně ocení. Zde je pro vás ukázka.

 

Co se v knize dozvíte:

  •   důvody, proč lidé nejčastěji odchází ze zaměstnání,
  •   tipy, jak posílit komunikaci a zvýšit motivaci zaměstnanců,
  •   návrhy různých opatření na retenci,
  •   perspektivy fluktuace,
  •   důsledky fluktuace.

 

Autor

Vojtěch Bednář je známý sociolog, poradce a publicista. Více než 15 let se věnuje odborné publicistice v oblasti komunikace a lidských zdrojů. Kromě publikace Jak omezit fluktuaci a udržet si zaměstnance manažerskými nástroji vydal také knihu Internetová publicistika, Strategie vyjednávání nebo Mediální komunikace pro management.

 

 

2. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky – František Bělohlávek

Vést asertivní rozhovor za každé situace není jen tak. Své by o tom mohl říct autor knihy František Bělohlávek, který si na vlastní pěst vyzkoušel více než tisíc rozhovorů. Co je podle něj klíčem k úspěchu? Je to základní znalost lidské psychologie. Podle Bělohlávka je vždy důležité vědět, s kým máme tu čest. A podle této znalosti přizpůsobit obsah i formu našeho sdělení. Moc dobře totiž ví, že s pohodářem, egoistou, altruistou se musí vést naprosto odlišný rozhovor.

Lekcí psychologie to ovšem nekončí. Autor vás také seznámí s optimálními postupy při různých typech rozhovorů – například při náboru, oznamování povýšení, ale také při uvolňování zaměstnance pro nadbytečnost, malé nasazení, porušování pravidel, šikanu na pracoviště a další. Těšit se tak můžete na širokou škálu komentovaných ukázek, rad, tipů a postupů, které vás vtáhnou přímo do praxe. Ukázka

 

Co se v knize dozvíte:

  •   jak se připravit a vést pohovor,
  •   důležitost prezentačních a komunikačních dovedností,
  •   druhy a rysy osobností,
  •   druhy pohovorů se zaměstnanci,
  •   nejčastější chyby personalistů.

 

Autor

František Bělohlávek vystudoval psychologii práce a pedagogickou psychologii na UP. Pracoval řadu let jako podnikový psycholog, manažer ve stavební firmě i jako vysokoškolský pedagog na UP. Ve Velké Británii a Irsku absolvoval řadu manažerských programů zaměřených na management a lidské zdroje. 

 

3. Jak hledat zaměstnance v 21. století – Tegze Jan

Najít kvalifikovaného zaměstnance se správnou sadou dovedností a povahových vlastností se v dnešní době může zdát jako tvrdý oříšek. Ten se v této knize pokusí rozlousknout ostřílený recruiter a talent acquisition lídr Jan Tegze, který vás zasvětí do moderních technik pro efektivnější hledání nových zaměstnanců a specialistů v daném oboru. Řeč bude zejména o postupech při vyhledávání ideálních kandidátů na internetu nebo na sociálních sítích. Tyto metody patří podle autora mezi nejoblíbenější a nejúčinnější náborové techniky současnosti (o náboru na sociálních sítích jsme psali zde).

Autor však zabrousí i do dalších zajímavých oblastí – například do náborového marketingu, do práce s pasivními kandidáty či náborových taktik s využití inzerce. O pestrost témat nouze určitě nebude. Velkou přidanou hodnotou knihy jsou praktické rady a tipy, které můžete v práci aplikovat každý den. Ukázka

 

Co se v knize dozvíte:

  •   jak na recruitment na sociálních sítích,
  •   druhy a účinky personálního brandingu,
  •   jak pracovat s uchazeči,
  •   jak dávat uchazečům zpětnou vazbu,
  •   jak motivovat Generaci Y a Z.

 

Autor

Jan Tegze je zkušený Talent Acquisition Leader s mnohaletou praxí v celém náborovém cyklu. Má široké znalosti v oblasti mezinárodního recruitmentu, sourcingu, recruitment brandingu, marketingu a inovativních sourcingových metodik. Kromě publikace Jak hledat zaměstnance v 21. století se může pochlubit hned třemi vydáními knihy Full Stack Recruiter, které vyšly v roce 2017, 2018 a 2020. 

 

 

4. Motivace a odměňování pracovníků – Jan Urban

Každého motivuje něco jiného – pro některé je to 13. plat, pro další je to delší placená dovolená, pro jiné zase částečný home office (o trendech v zaměstnaneckých benefitech jsme psali zde). Potvrdit to může také autor knihy Jan Urban, který moc dobře ví, jak velký vliv má odměňování zaměstnanců na jejich výkonnost a angažovanost. Ve své knize vám poví, jak šikovně spojit finanční i nefinanční motivaci, a vysvětlí, jak funguje pozitivní a negativní motivace. Díky tomu získáte praktický návod na to, jak sestavit a udržet schopný tým, který bude ve firmě odvádět skvělou práci.

To však není to jediné, co kniha od Jana Urbana může nabídnout. Díky spojení psychologických, manažerských i ekonomických poznatků také získáte vhled do problematiky zadávání úkolů, delegování pravomoci, hodnocení výsledků a následné vyměřování odměn. Manažerům a personalistům by tato publikace rozhodně neměla chybět. Ukázka

 

Co se v knize dozvíte:

  •   základní principy motivace,
  •   jak fungují v praxi odměny a sankce,
  •   individuální rozdíly v pracovní motivaci,
  •   proč motivace slábne a jak ji posílit,
  •   nástroje finančního a nefinančního odměňování.

 

Autor

Jan Urban už více než 15 let zastává roli manažerského poradce v oblasti řízení, organizace a rozvoje lidských zdrojů. V současné chvíli má post ředitele poradenské společnosti Consilium Group a vykonává rovněž funkci docenta na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Mimo to má na svém kontě i další knižní tituly včetně publikací Jak zvládnout 10 nejobtížnějších situací manažera, Jak lépe naložit s časem nebo 10 nejdražších manažerských chyb.

 

5. Praktická psychologie pro manažery a personalisty – Ladislav Koubek

Na závěr zabrousíme do základů psychologie, a to s publikací od ostříleného psychologa Ladislava Koubka. Je to právě znalost psychologie, která pomáhá pochopit vnímání a potřeby jednotlivých uchazečů či zaměstnanců. Tuto psychologickou stránku nonšalantně spojuje se stránkou HR, což dává za vznik nové perspektivě na nejrůznější témata.

Značná část knihy je vyhrazena kapitolám o kompetenčnímu modelu a jeho uplatnění – například v náboru, odměňování, rozvoji nebo hodnocení. Důležitou část knihy tvoří také psychologické diagnostiky ve firmě – zde se Koubek zaměřuje zejména na výkonové testy, testy osobnosti, analýzu motivačního klimatu nebo sociometrii. V rukou motivovaných manažerů a personalistů se tato publikace může stát skutečným klenotem, který je obohatí o nový úhel pohledu. Bonusem navíc jsou praktické příklady a cvičení, které můžete promítnout přímo do vaší praxe. Ukázka

 

Co se v knize dozvíte:

  •   poznatky o lidských zdrojích z pohledu psychologie,
  •   jak vytvořit kompetenční model a jak ho využít v různých situacích,
  •   zásady efektivního výběru a náboru zaměstnanců,
  •   informace o individuální psychodiagnostice v HR,
  •   pohled na koučink a mentoring.

 

Autor

Mgr. et Mgr. Ladislav Koubek, MBA, je vzděláním psycholog a právník, který má bohaté zkušenosti s vedením manažerských programů. Ve společnosti MotivP působil jako obchodní ředitel, ve společnosti RENOMIA jako personální ředitel. V současnosti působí jako lektor, kouč a poradce.

 

 

Připravila: Petra Pruden