CoolClub pro IT odborníky

7 well-being nápadů, které zlepší produktivitu na pracovišti, a nebudou stát majlant: 2. část

20.12.2021

V minulém článku jsme vám představili 7 finančně nenáročných nápadů, které vnesou do vaší práce více štěstí, radosti a spokojenosti. Teď na vás čeká porce dalších 7, které můžete okamžitě převést do praxe. 

 

HRstack

 

  1. Chvalte, chvalte, chvalte

Jedním z nejžádanějších – a nejsnáze implementovatelných – tipů pro zvýšení spokojenosti na pracovišti jsou pochvaly. Průzkumy ukazují, že 70 % zaměstnanců se díky pochvalám cítí šťastnější.

A co víc, uznání je hlavním motorem pro lepší pracovní morálku a motivaci. Způsobů, jak vyjádřit vděčnost za jejich práci, existuje celá řada: některé firmy sdílí úspěchy svých zaměstnanců na sociálních sítích, jiné v hromadných e-mailech, další při poradách či meetingách.

Ať už si zvolíte cokoliv, děláte krok tím správným směrem. Pochvala nic nestojí a má větší efekt, než si myslíte.

 

  1. Vyzkoušejte „buddy systém“

Každý si to někdy zažil – první dny v práci jsou náročné a matoucí. Pomozte nováčkům, aby si zvykli na nové procesy a nový kolektiv. Jak na to? Vsaďte na „buddy systém“.

Vyberte pro nováčka kolegu, který bude jeho průvodcem, parťákem i patronem při prvních krůčcích ve firmě. Přidělený buddy mu bude pracovní i emocionální podporou, aby se rychle osamostatnil a nabral zdravé sebevědomí.

Buddy systém zajišťuje zaměstnancům bezpečný prostor a zároveň zpětnou vazbu, která je klíčová pro jejich učení a růst. Buddy systém se už mnohokrát osvědčil, vyzkoušejte ho i vy.

 

 

  1. Nabídněte občerstvení na pracovišti

I taková drobnost jako svačiny na pracovišti mohou přispět k lepší náladě a spokojenosti. Podle průzkumu společnosti Up Česká republika by občerstvení na pracovišti uvítalo 9 z 10 Čechů.

Na prvním místě se umístil kávovar, v těsném závěsu pak ovocný či zeleninový bar a dále výběr chlazených nápojů (džusy a limonády). Do žebříčku se dále probojoval třeba automat na teplé nápoje nebo „bezedná káva“.

Pokud na to firma nemá budget, můžete alespoň jednou za čas nakoupit ovoce nebo třeba koláčky. Uvidíte, že pracovní morálka s dobrým jídlem vzroste raketovou rychlostí.

 

  1. Použijte koncept gamifikace 

Hledáte způsob, jak nudné a složité firemní procesy kapku zpříjemnit? Vsaďte na koncept gamifikace. Jedná se o metodu, která používá herní prvky a techniky, aby zvýšila angažovanost zaměstnanců, přispěla k rozvoji firemní kultury a navodila příjemnou atmosféru.

Aktuální výzkumy ukazují, že až 95 % zaměstnanců si práci s herními prvky užívá. A 72 % z nich říká, že gamifikace má pozitivní vliv na jejich produktivitu. Jak na to? Přečtěte si náš článek o využití gamifikace při onboardingu.

Zajímat by vás taky mohl rozhovor s Oliverem Šimkem, zakladatelem gamifikačního studia Luducrafts, který vám ochotně vysvětlí, jaké výsledky gamifikace přináší. 

 

  1. Pozvěte do kanceláře mazlíčky

Dog friendly kanceláře zažívají obrovský boom. Studie univerzity v Jižní Karolíně ukazují, že mazlíčci pomáhají na pracovišti zmírnit stres, zlepšit náladu, podpořit komunikaci a navodit příjemnou atmosféru.

Mezi zaměstnavatele podporující dog friendly office patří například Amazon, Google, Etsy nebo Trupanion (všechny z těchto společností se umisťují na vrcholu žebříčku top zaměstnavatelů).

Pokud máte příležitost a nevadí vám pár psích chlupů v práci, můžete tento návrh předložit dalším kolegům. Čtyřnozí mazlíčci to určitě uvítají. 

 

 

  1. Dopřejte zaměstnancům možnost osobního rozvoje

Podle výzkumu je osobní růst důležitý až pro 23 % zaměstnanců. A co víc, při výběru práce dávají uchazeči přednost těm firmám, které podporují rozvoj po profesní i osobní stránce.

Je jen na vás, jakou formu si zvolíte – můžete pravidelně organizovat workshopy, přispívat zaměstnancům na vzdělávací kurzy a semináře, případně se můžete vydat i kreativnější cestou. Co třeba vytvořit v kanceláři malou knihovničku, odkud si kolegové budou půjčovat knížky? 

 

  1. Posílejte dotazníky spokojenosti

A na závěr tu máme tip, který je alfou a omegou všech well-being praktik. A tím je zpětná vazba. Posílejte svým zaměstnancům dotazníky spokojenosti.

Jen díky jejich odpovědím se dozvíte, co se jim v práci líbí, co je trápí a co by chtěli zlepšit. Využít k tomu můžete online nástroj Survio, který posbírá data a sám je zanalyzuje, a nebo klasické Google formuláře, jež máte připravené během pár minut.

Díky zpětné vazbě máte příležitost udělat pracoviště příjemnější, ale také hodnotnější. Kolegové navíc budou vědět, že na jejich názoru záleží. 

 

 

Připravila: Petra Pruden