CoolClub pro IT odborníky

Budoucnost práce? Bude vypadat jako videohra!

10.05.2021

Není pochyb o tom, že v minulém roce došlo k nebývalé úrovni digitální transformace. Před rokem pracovaly globálně distribuované týmy s komprimovanými plány a nedostatečnými nástroji. Rok 2020 to však roztočil úplně v jiných výšinách. Řešení spočívá ve virtuálním pracovním prostoru, kde se mohou jednotlivci scházet odkudkoli a kdykoli, aby mohli dělat své úkoly. Zní to povědomě? Pokud chcete nahlédnout do budoucnosti práce, nehledejte nic jiného než svůj nový PlayStation nebo Xbox.

 

Magazín

 

Ačkoli hráči ve hře jednají ve sdíleném světě podle sdílených pravidel, existuje velká míra autonomie, flexibility a svobodné vůle. Ve hře jste ze své podstaty návrhář. Můžete si navrhnout oblečení, dům, kolo nebo auto. Ač může předepsaná mise vést širší akce, máte na každém kroku na cestě možnost volby - od toho, kým a čím se zabýváte, kdy a jak to děláte. Můžete se držet ústřední mise nebo obejít vedlejší úkoly. Také se nemusíte uspokojit pouze s jednou osobou a zřídkakdy jste omezeni - pokud chcete na cestě k výhře vyhnat civilisty, můžete a chcete-li hrát dobrého souseda, můžete také. Podobný scénář nastane i v budoucnu.

 

Navrhnete si svůj den a roli

Již jsme ve světě podnikli kroky v tomto směru s nárůstem práce na dálku kvůli pandemii. Více zaměstnavatelů se zaobírá myšlenkou umožnit zaměstnancům pracovat podle jejich vlastních plánů a preferencí, přičemž 90 % říká, že to umožní zaměstnanci pracovat na dálku i poté, co bude vakcína široce dostupná. Jinými slovy, pracovníci mohou přicházet a odcházet stejně jako hráči.

HubSpot dává zaměstnancům na výběr ze tří možností: nejprve kancelář, pak „flex“, a poté pouze doma. Každá možnost má své vlastní výhody a společnost poskytuje každému stejnou podporu. Reddit má podobný model a rozhodl se, že nebude snižovat platy zaměstnanců, pokud se přestěhují do levnější části země. Mnoho dalších, včetně velkých technologických hráčů, jako je Google a Twitter, také nedávno přijalo hybridní pracovní modely. Flexibilita zaměstnanců se najednou stala běžnou hodnotou společnosti a dává zaměstnancům svobodu převzít odpovědnost za svůj pracovní život.

 

 

Vzhledem k tomu, že podniky nadále přijímají nově vznikající technologie a dlouhodobou práci na dálku, budeme muset přijmout virtuální světy, kde mohou spolupracovníci bez problémů spolupracovat i přes geografické nebo časové rozdíly. Pak si uvědomíme, že věci, které nás dříve brzdily, jako například požadavek, aby pracovníci přišli do kanceláře, jsou jen povrchní hranice. Zaměstnanci budou moci navrhnout svou práci kolem svého života, místo toho, aby svůj život přizpůsobili své práci. A zatímco zaměstnanci budou i nadále vázáni na své formální pracovní pozice, uvidíme, jak se pracovníci pohybují daleko za jejich popisy pracovních míst, když navrhují úkoly, které přidávají hodnotu jejich poslání.

 

Sdílení bude přirozené

Svět online videoher je svět sdílený. I když máte schopnost jednat samostatně, vaše akce ovlivní ostatní hráče. Pokud se rozhodnete spolupracovat, jsou vaše akce druhořadé. Není třeba trávit čas hledáním správného souboru dokumentu nebo integrací různorodých digitálních nástrojů. Ve videohře pracujete ze stejné sady informací, se stejnými nástroji a na stejném místě jako všichni ostatní ve hře.

Ať už pracujete na dálku, virtuálně nebo osobně, budoucnost práce se bude více podobat tomuto sdílenému virtuálnímu světu, kde jsou pracovní kanceláře minulostí. Rozdíl bude v nástrojích postavených na myšlení virtuálního světa. U většiny nástrojů, které dnes používáme, byla spolupráce přidána později. V zásadě jsme převzali „sdílení obrazovky“, přidali jsme hlas a nazvali jsme to spoluprací. Ale to opravdu není spolupráce. Je to opravdu jen dočasné sdílení soukromých informací prostřednictvím videohovoru. Byl to určitě důležitý krok, ale byl to jen krok.

Stejně jako cloudové nativní aplikace fungují lépe pro cloud, budou i nástroje pro spolupráci na prvním místě lépe fungovat ve světě, který je postaven na dokončení sdílených úkolů v porovnání s individuální produktivitou. Začínáme vidět, jak se vytváří další řešení, která usnadní spoluhráčům (pracovníkům) hledání a sdílení informací v cloudu. Jedním příkladem jsou nástroje podnikového vyhledávání od společností, jako je Elastic, které pomáhají spoluhráčům (spolupracovníkům) rychle najít informace o různých nástrojích a sadách produktů. Když je přístup k informacím a schopnost sdílet tyto informace okamžitý, jsme blíže k videohře, kde je sdílení a spolupráce stejně snadné jako jedno kliknutí na tlačítko. Nemělo by být překvapením, že Minecraft se již stal nástrojem pro dálkové a hybridní učení.

 

 

Nová norma bude demokratická účast

Jen si pomyslete: pokud sami můžete hrát v Grand Theft Auto, pak můžete také sami uspět. Váš výkon není o úsudku někoho jiného, ​​ale spíše o vašich vlastních úspěších. Akce, které podnikáte v digitálním světě, jsou vaše a pouze vaše (např. vaše dokončené úlohy, vaše uložené peníze, věci, které jste vytvořili). Při plnění úkolů je samozřejmě často důležité spolupracovat s ostatními, ale jste oprávněni převzít iniciativu a dosáhnout smysluplného pokroku.

Když přemýšlíme o budoucnosti práce, začneme se vzdalovat od svévolného světa velení. Už jsme získali zkušenosti, protože naše vzdálená lidská interakce se uskutečnila převážně prostřednictvím videohovorů během pandemie. Při hovoru je těžší ovládnout nejhlasitější hlas v místnosti, protože je obtížné mluvit současně přes lidi v konferenčním hovoru. Je ale také snazší se vyjádřit, protože máte přístup k chatovací schránce, která vám umožní sdělovat nápady, i když vám ostatní nedávají prostor mluvit. Samotná technologie neřeší hluboce zakořeněné problémy týkající se rozmanitosti, spravedlnosti a začlenění. Při správném použití však může podpořit pracovní prostředí, kde má více lidí slovo a kde je více lidí oprávněno kreativně plnit úkoly podle svých vlastních podmínek.

Jedním z příkladů, kde se takto začíná “hrát”, jsou virtuální pracovní prostory, jako jsou Bluescape, Miro a Mural. Ve virtuálním pracovním prostoru mohou spoluhráči (spolupracovníci) pořádat videohovory, procházet webový obsah, upravovat videa a dokumenty, dělat si poznámky, storyboardy a strategizovat - vše v jednom, je to zabezpečený centrální rozbočovač, který je přístupný všem v týmu bez ohledu na umístění nebo zařízení. To znamená, že se každý může účastnit současně tím, že bude pracovat na různých úkolech na stejném místě. V prostředí, jako je toto, se podniky přibližují k tomu, aby každému poskytly skutečné místo u stolu, nejen iluzi jednoho.

Na konci dne by práce měla být o lidské zkušenosti s informacemi, kde neustálý tok rozhodnutí a akcí plynule sdílejí spolupracovníci, kteří jsou oprávněni přispívat, bez ohledu na čas nebo místo. Dnes jen těžko najdete lepší místo, kde k tomu dojde, než ve virtuálním světě videohry.

 

Jak bude vypadat váš profesní obor v budoucnosti? Nahradí vaše místo roboti? Zjistěte, jak rizikové máte povolání.

 

 

Připravil: Radek Svoboda