CoolClub pro IT odborníky

Google má stále horší výsledky vyhledávání. Je to účel?

18.03.2024

Google v posledních letech zhoršil kvalitu relevantních odpovědí ve snaze vytěžit z inzerentů více peněz. Uživatelé tak často nenajdou ideální výsledek na první dobrou.

 

Magazín

 

Hledáte špičkovou restauraci v okolí nebo plánujete vysněnou dovolenou? Pak se pravděpodobně obracíte na Google vyhledávač, ale pozor! Ne vždy vám Google naservíruje ty nejlepší výsledky. Snaží se totiž o maximalizaci zisku z reklamy, která bohužel odsouvá relevantní informace do ústraní.

 

Google čelí žalobě

Spekulacím dodaly váhu interní dokumenty Google předložené loni americkému soudu. Provozovatel prohlížeče totiž v současnosti čelí obvinění z porušování antimonopolních zákonů. Soud mimo jiné čerpá z emailové korespondence mezi Benem Gomesem, bývalým šéfem oddělení, zodpovědným za vývoj vyhledavače a za inzerci. Ten ve svých emailech zmiňuje obavu z přílišné koncentrace na reklamu na úkor samotného produktu a celé společnosti.

Zpráva poukázala na dlouhodobé spory mezi ním a vedením firmy právě v souvislosti s klesajícími tržbami. Z toho důvodu byla ze strany vedení požadována úprava vyhledávače, která by uživatelům znemožnila najít požadovaný výsledek hned na první dobrou. Uživatele to pak vede k opakovaným úpravám vyhledávaného hesla, přičemž s každým novým dotazem si firma přilepšuje další várkou peněz z nově zobrazené inzerce.

 

 

Je to schválně?

Na to reagoval Lee Hepner, právní odborník, který konstatoval, že pokud Google může jít cestou uměle snižované kvality svých služeb, a zároveň nepřichází o své uživatele, pak se jedná o typický příklad monopolu. A funguje to tak i když jde o vyhledavač Google, který je zdarma. Uživatele i tak platí, přestože ne penězi, nýbrž svou pozorností a množstvím zobrazených reklam.

V důsledku jde o stejný princip, o čemž vypovídají i čísla. Navzdory tomu, že se množí zprávy o zhoršující kvalitě výsledků vyhledávání na Google, jejich tržní podíl se stále pohybuje cca kolem 92 procent. Zda se tyto domněnky o Google skutečně nakonec potvrdí, rozhodne verdikt soudu v průběhu května.

 

Přehlceni reklamami

Nezávisle na tom těmto obavám přidala svými výsledky i první dlouhodobá studie z Lipska, zabývající se kvalitou výsledků vyhledávání na Googlu. Výzkumný tým se zaměřil zejména na kategorii produktových recenzí a porovnával tři populární vyhledavače, kromě Google, také Bing a DuckDuckGo.

Během jednoho roku prošli na sedm tisíc vyhledávacích hesel se zaměřením na nejlepší produkty od těch naprosto běžných (top sluchátka) po ty opravdu specifické (nejlepší hračky s abecedou). Z výsledků výzkumu vychází, že jsou uživatele zahlcení reklamou a speciálně optimalizovanými stránkami obchodních partnerů, za jejichž proklik provozovatel získává odměnu.

 

 

Je čas na změnu vyhledavače?

Variantou, jak nadále fungovat rychle, efektivně a s vypovídajícími reakcemi na pokládané dotazy, mohou být alternativní vyhledavače ke Googlu, kterých je celá řada.

Populární volbou mohou být vyhledavače využívající moc umělé inteligence, jako jsou AI chatboti a další AI nástroje. A i když jde skutečně o super možnost, jak na internetu vyhledávat informace, pojí se s ní také několik problémů. Například nejpopulárnější ChatGPT od OpenAI je v nevýhodě pro své omezené znalosti, ta u nejnovějšího modelu končí dubnem 2023.

Může se tak stát, že váš dotaz nebude zodpovězen adekvátně, protože není aktuální. Popřípadě si odpověď vymýšlí, tzv. halucinuje, takže je nutné informace ověřovat.

 

Nebo chatbot?

Lepší variantou se pak může zdát spíše chatbot, který rovnou cituje i zdroje generovaných informací. Takovou schopnost má například vyhledavač Perplexity AI, popřípadě Bing od Microsoft, který vyhledává prostřednictvím AI nástroje Copilot.

Vedle dalších klasických alternativ, jako je zmiňovaný Bing a ruský vyhledavač Yandex, za zkoušku stojí i DuckDuckGo. Ten se údajně soustředí na ochranu soukromí vyhledávaných informací, ačkoliv dle starších zpráv to s ochranou dat nemusí být zas tak horké.

Každý vyhledávač se zkrátka hodí pro jinou oblast. A žádný není úplně dokonalou náhradou Googlu, důležité ale je si jednotlivé alternativy otestovat a najít si třeba kombinaci, kterou budete využívat na základě vašich aktuálních potřeb.  

 

 

Připravila: Petra Sauerová