Rok 2023 vnesl do stáje Williams nový vítr v podobě šéfa Jamese Vowlese. Jeho příchod odkryl šokující pravdu. Jeden z nejprestižnějších týmů F1 se po desetiletí při konstrukci závodního monopostu spoléhal na Excel tabulku.
Novinky
Rok 2023 vnesl do stáje Williams nový vítr v podobě šéfa Jamese Vowlese. Jeho příchod však odkryl šokující pravdu. Jeden z nejprestižnějších týmů F1 se po desetiletí při konstrukci závodního monopostu spoléhal na Excel tabulku.
Změny ve stáji F1
Vowles se s technickým ředitelem Patem Freyem shodl, že je nejvyšší čas na zásadní změny ve fungování. A to nejen, co se týče Excelové tabulky, ale také technologické základny vozu či přístupu aerodynamickým a mechanickým prvkům.
Vowles do F1 přišel z Mercedesu, kde byl zvyklý na práci se špičkovými systémy. A tak nikoho nepřekvapí, že seznam v Excelu ho zároveň šokoval i pobavil. Tabulka obsahovala přibližně 20 000 komponent a dílů, ale bez informací o nákladech, výrobní době, dostupnosti či objednávkách.
Komunikace ohledně fáze výroby nějaké součástky probíhala mezi zaměstnanci e-mailovou korespondencí, a tak není divu, že hledání dílů bylo nanejvýš chaotické. V roce 2019 Williams kvůli těmto zmatkům dokonce zmeškal předsezónní testování.
Představa, kdy výroba jednoho z nejfantastičtějších a nejefektivnějších strojů vůbec probíhá na základě Excel tabulky, je opravdu směšná. Přesto se Williams podařilo i s takovým handicapem v posledních letech dosáhnout dílčích úspěchů.
Vowles a technický ředitel ale okamžitě zareagovali a zahájili kompletní modernizaci systémů a přechod na drahý, ale efektivní software. Transformace na digitální evidenci dílů a přepracování systémů pro navrhování a stavbu vozu nebyl jen ukrutně nákladný, ale také ohromně bolestivý. Nicméně právě tyto změny týmu pravděpodobně opět zajistily konkurenceschopnost.
Připravila: Petra Sauerová